en bijna ideale motor

E-bike met net niet volle accu

mellen

Mellen is een nieuw Nederlands merk heeft een e-bike ontwikkeld met een accu die net niet helemaal vol te laden is. En ook net niet helemaal leeg te rijden. Dat klinkt vreemd, maar is waarschijnlijk een goed idee.

Een accu die tot maximaal 95 procent is vol te laden, lijkt niet slim. Want je komt daardoor minder ver. En hij geeft bij 5 procent al aan dat hij leeg is. Dat beperkt de actieradius nog verder. Waarom zou je dat doen? Er zijn sterke aanwijzingen dat dit goed is voor de levensduur van de accu. De schatting is dat je de accu daardoor twee keer zo vaak op kunt laden, niet 500 keer, maar 1000 á 1200 keer. In het begin kom je dus iets minder ver met de accu dan theoretisch mogelijk was. Maar dat win je later weer terug omdat de accu minder snel achter uit gaat.

Net niet helemaal opladen. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit goed is voor de levensduur van de accu.

Voor de motor heeft Mellen voor Brose gekozen. Brose heeft drie grote voordelen ten opzichte van andere middenmotoren. Ten eerste is hij nagenoeg stil door het gebruik van een rubberen tandriem voor de interne overbrenging in de motor. Andere middenmotoren gebruiken daarvoor kunststof tandwielen. Vooral als je de trappers snel ronddraait, hoor je het verschil duidelijk. Een tweede voordeel van de motor is dat hij geen weerstand geeft als hij uitstaat. Dat is een groot verschil in vergelijking met de populaire Bosch-motor. Een ideale motor dus als je ook vaak zonder ondersteuning wilt fietsen. Een derde plusplunt is dat je met de Brose-motor snel op kunt trekken omdat hij veel kracht geeft als je wegrijdt en ook bij een laag toerental. Vooral handig bij steile hellingen. Als je te laat schakelt en met een laag beentempo trapt, hou je toch voldoende ondersteuning.

brose_mellen_detail

De Brose-motor wordt tot nog toe vooral gebruikt voor sportieve fietsen met derailleur. Maar het is een goed idee om ze op Nederlandse elektrische fietsen met naafversnellingen te monteren. Het is eigenlijk een ideale motor. Het enige wat nog ontbreekt is een geïntegreerde schakelonderbreking zodat de motor automatisch stopt als je in een andere versnelling gaat fietsen en je niet de trappers stil hoeft te houden.
Mellen-fietsen met Brose-motor zijn leverbaar met Shimano Nexus 8 naaf (2599 euro), NuVinci traploze naaf (2799 euro) en NuVinci-naaf met Gates Beltdrive (3099 euro).
www.mellen.eu

Categorieën

Kees Bakker

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.