en bijna ideale motor

E-bike met net niet volle accu

mellen

Mellen is een nieuw Nederlands merk heeft een e-bike ontwikkeld met een accu die net niet helemaal vol te laden is. En ook net niet helemaal leeg te rijden. Dat klinkt vreemd, maar is waarschijnlijk een goed idee.

Een accu die tot maximaal 95 procent is vol te laden, lijkt niet slim. Want je komt daardoor minder ver. En hij geeft bij 5 procent al aan dat hij leeg is. Dat beperkt de actieradius nog verder. Waarom zou je dat doen? Er zijn sterke aanwijzingen dat dit goed is voor de levensduur van de accu. De schatting is dat je de accu daardoor twee keer zo vaak op kunt laden, niet 500 keer, maar 1000 á 1200 keer. In het begin kom je dus iets minder ver met de accu dan theoretisch mogelijk was. Maar dat win je later weer terug omdat de accu minder snel achter uit gaat.

Net niet helemaal opladen. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit goed is voor de levensduur van de accu.

Voor de motor heeft Mellen voor Brose gekozen. Brose heeft drie grote voordelen ten opzichte van andere middenmotoren. Ten eerste is hij nagenoeg stil door het gebruik van een rubberen tandriem voor de interne overbrenging in de motor. Andere middenmotoren gebruiken daarvoor kunststof tandwielen. Vooral als je de trappers snel ronddraait, hoor je het verschil duidelijk. Een tweede voordeel van de motor is dat hij geen weerstand geeft als hij uitstaat. Dat is een groot verschil in vergelijking met de populaire Bosch-motor. Een ideale motor dus als je ook vaak zonder ondersteuning wilt fietsen. Een derde plusplunt is dat je met de Brose-motor snel op kunt trekken omdat hij veel kracht geeft als je wegrijdt en ook bij een laag toerental. Vooral handig bij steile hellingen. Als je te laat schakelt en met een laag beentempo trapt, hou je toch voldoende ondersteuning.

brose_mellen_detail

De Brose-motor wordt tot nog toe vooral gebruikt voor sportieve fietsen met derailleur. Maar het is een goed idee om ze op Nederlandse elektrische fietsen met naafversnellingen te monteren. Het is eigenlijk een ideale motor. Het enige wat nog ontbreekt is een geïntegreerde schakelonderbreking zodat de motor automatisch stopt als je in een andere versnelling gaat fietsen en je niet de trappers stil hoeft te houden.
Mellen-fietsen met Brose-motor zijn leverbaar met Shimano Nexus 8 naaf (2599 euro), NuVinci traploze naaf (2799 euro) en NuVinci-naaf met Gates Beltdrive (3099 euro).
www.mellen.eu

Kees Bakker

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.

Reacties

  1. markn says:

    Hoewel het erg leuk klinkt, houdt de laadsoftware die in de fiets zit daar in de meeste gevallen al rekening mee. Een getal als 5% klinkt goed maar wat wordt daar mee bedoeld? Als je 3,4V (bij een enkele lithium cel) als 0% rekent dan is mijn ervaring dat deze bij de meeste fietsaccu's nooit bereikt wordt omdat de software al bij 3,6V (under load) aangeeft dat deze leeg is. Daarnaast rijden maar weinig mensen de accu's echt helemaal tot de software geen stroom meer doorgeeft aan de motor.

    Wat, is mij door een accu-expert verteld, belangrijker is dat je accu wanneer deze vol is niet constant aan de lader moet laten hangen omdat deze constant de normale lekkage van stroom steeds weer opvult. Beter is het om deze dan in een paar weken dat de accu niet wordt gebruikt, gewoon een beetje leeg te laten lopen om deze dan op de dag zelf weer vol te laden. Door het jojo-effect van die laatste paar millivolt zo te vermijden, blijft de accu langer goed.

    Overigens zie ik in mijn omgeving (met e-bikes en e-sigaretten die dezelfde cellen gebruiken) vooral mensen mopperen over de kwaliteit van hun accu's die ze simpelweg te weinig gebruiken en niet goed begrijpen dat een lithiumaccu nu eenmaal wispelturige dingen zijn waar je goed op moet letten. Nog onlangs sprak ik een man die van het najaar zijn fietsaccu had laten vervangen maar nu mopperde dat het ding bijna geen bereik had. Op mijn vraag of hij de accu tussentijds had gebruikt en weer opgeladen was zijn antwoord dat de fiets gewoon in de schuur had gestaan. Naar alle waarschijnlijkheid was de accu in die tijd door normale lekstroom onder het minimum gezakt en waarschijnlijk niet meer te revitaliseren. Zonde want nu is er een paar honderd euro weg gegooid

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid