Smart e-bike

‘Een totale mobiliteitsoplossing’

smart e-bike

De smart ebike is een fiets voor fijnproevers. In 2012 zijn er in Nederland 123 fietsen van smart (onderdeel van het Mercedes-concern) verkocht, voor 2013 rekent smart op maximaal 300 fietsen. ‘Innovatief design is belangrijk voor de jongere doelgroep.’

Tot nu toe zijn fietsen met trapondersteuning vooral het domein van wat oudere fietsers. Catharina Wagner, product marketeer van smart, verwacht dat de smart-fiets jongeren zal aanspreken. ‘Innovatief design is belangrijk voor de jongere doelgroep’, aldus Wagner. Voor jongeren is deze fiets volgens smart een ‘lifestyle product’. Dat het met het design waarschijnlijk wel goed zit, blijkt tijdens een rondrit in Utrecht met journalisten. Wanneer we tijdens een ritje met journalisten langs een hbo-instelling fietsen, herkennen studenten de e-bike meteen als een smart.

Smartphone
Jongeren zijn verslingerd aan hun smartphone. In het stuur is daarom een USB-aansluiting verwerkt. Wie het wil, kan tijdens de rit zijn telefoon in een houder klikken en hem opladen. Ook is er een bijbehorende app voor iPhones in ontwikkeling. Wat die app de gebruiker gaat bieden, is nog niet duidelijk. Wie spullen mee wil nemen moet een bagagedrager als accessoire aanschaffen. De prijs van de bagagedrager is nog niet bekend. De fiets (2900 euro) is niet te koop in een fietsenwinkel. Je zult naar één van de 23 smart-dealers moeten.

Waarom wil het Mercedes-concern dat vooral auto’s maakt nu ook de fiets aanbieden?
Catharina Wagner, de product marketeer van smart zegt dat het bedrijf samen met de smart-auto’s en een nog te introduceren elektrische scooter ‘een totale mobiliteitsoplossing’ wil bieden. Jongeren hebben volgens smart niet altijd zin om een tankstation of een parkeerplaats te zoeken. Dan is een e-bike wat praktischer.
En misschien voelt Mercedes de tijdsgeest goed aan, in veel steden wereldwijd is de fiets ineens een populair vervoermiddel. ‘Autofabrikanten zijn altijd gevoelig voor veranderingen’, zei Martin van Maarseveen, hoogleraar Management of Urban-Regional Dynamics aan de Universiteit Twente al eerder in de Vogelvrije Fietser. Van Maarseveen houdt zich bezig met stedelijke planningsvraagstukken en dus met verkeer. ‘Kijk maar naar de autoadvertenties. Auto’s worden nu als heel groene en duurzame producten verkocht, terwijl het natuurlijk nog steeds vervuilende apparaten zijn. Die elektrische fietsen zijn wat het imago betreft net zoiets als hybride of kleine auto’s.’

Blijven rijden
Ook speelt volgens Van Maarseveen mee dat de grenzen van het autogebruik in de steden wel zo’n beetje zijn bereikt. ‘Als het beestachtig slecht weer is, zie je dat fietsers overstappen op de auto. En meteen slibben de binnensteden dicht. De klassieke voordelen van de auto – vrijheid en flexibiliteit – gelden niet meer op elk tijdstip en op elke plaats. Autofabrikanten beseffen dat ze verkeer en vervoer breder moeten bekijken; ze moeten een integrale oplossing bieden. Ze zeggen: ‘Als wij er nou voor zorgen dat de mensen die willen fietsen ook kunnen blijven fietsen, dan is er meer ruimte voor de verstokte automobilisten’.’

Niet winstgevend
‘De fabrikanten willen verkeersconcepten aanbieden. Daar horen ook e-bikes bij, en leenfietsen die de Deutsche Bahn bijvoorbeeld aanbiedt. Met die nieuwe verkeersconcepten is nu nog geen geld te verdienen. Maar de fabrikanten willen er ervaring mee opdoen en er gevoel voor krijgen’, zei autoindustriewatcher Stefan Bratzel van het Center of Automotive Management uit Bergisch Gladbach in het voorjaarsnummer van de Vogelvrije Fietser.

Is de smart ebike echt innovatief?  Wat vindt TestKees ervan?
‘Qua styling is het een bijzondere fiets. De accu is netjes weggewerkt en die kun je gemakkelijk uit het frame trillen. Smart heeft geput uit de standaard fietsonderdelen, die iedereen gebruikt. Ze hebben hoogwaardige onderdelen gekozen.  In plaats van een ketting heeft smart een riemaandrijving, de Gates Belt Drive. Dat is handig want zo’n belt drive is onderhoudsvrij, je hebt geen kettingkast nodig en je krijgt geen vieze vingers. De hydraulische Magura-remmenzijn ook goed. Alleen jammer dat smart voor de ondersteuning het Bionix-systeem hebben gekozen. Dat rijdt wat nerveus en schokkerig. Als je stopt met trappen of minder hard trapt, houdt de motor meteen in en voel je een schok. De systemen van Bosch (Dutch ID, Cannondale, Koga, Sparta, Merida, Trek) en Accell (Batavus, Sparta, Koga) geven een mooie gelijkmatige, vloeiende ondersteuning. Al weet ik niet of alle consumenten dat vervelend vinden. Op internet las ik veel positieve reactie van gebruikers. Dat schokkerige rijgedrag kan wel aangepast worden. Bionix moet de software daarvoor wijzigen. De prijs, 2897 euro, valt me gezien de onderdelen en de afwerking erg mee.’

Categorieën