Eersteklas stallen laat fietsers koud

eersteklasbewaakt1

De gemeente Utrecht hoopt dat fietsers willen betalen voor goede stallingen en begint dit najaar met een proef. Een project van de NS met ‘Eersteklas stallen’ in Arnhem is niet hoopgevend. ‘Er is te weinig vraag.’

In de zomer van 2011 begon de NS met een proef om luxere parkeervoorzieningen aan te bieden.  Na een vooronderzoek kwam de NS met drie abonnementsvormen.

Privilegeplekken
Met de Privilegeplekken had je volgens de folder van de NS toegang tot ‘het meest exclusieve deel van de stalling’. De rekken waren ruimer en lagen dicht bij het perron. Op basis van een onderzoek naar de wensen van fietsende treinreizigers had de NS 38 privilegeplaatsen in de stalling gemaakt. Deze exclusieve plek kost 150 euro per jaar. Uiteindelijk zijn er in de proefperiode 8 jaarabonnementen verkocht.

Valet parking
Daarnaast was er Valet parking (200 euro per jaar). Dan kon je je fiets afgeven aan de stallinghouder en snel doorgaan naar je trein. 34 plekken waren er voor dit aanbod, maar niemand wilde een abonnement.

Vaste plaats
Het beste liep de Vaste plaats. Zestig vaste plekken waren er, uiteindelijk wilden zestien treinreizigers wel 150 euro per jaar betalen voor een eigen parkeerplekje.

Niet meer betalen
Er was zo weinig vraag dat de NS het Eersteklas stallen begin dit jaar heeft beëindigd. ‘Vooraf is onderzoek gedaan naar de behoefte aan Eersteklas stallen’, mailt woordvoerster Corien Koetsier van de NS. ‘Op basis van de resultaten heeft de verdeling in type plekken plaatsgevonden. Mensen geven aan dat ze het graag willen. Maar in de praktijk gaan ze – als ze hier meer voor moeten betalen – er toch geen gebruik van maken.’  De NS zal in geen enkele andere NS-stalling Eersteklas stallen aanbieden.

Utrecht en Amsterdam
‘Een opmerkelijke uitkomst’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond.  ‘Ik had meer belangstelling verwacht. Vooral omdat de afstand tot het perron en de zekerheid van een plaats voor fietsers belangrijke punten zijn. Ik begrijp dat de NS er in Arnhem nu mee stopt. Dat je het verder nergens meer moet proberen, gaat wel erg kort door de bocht. In steden als Utrecht of Amsterdam, met een grotere druk op het fietsparkeren, zou er meer belangstelling kunnen zijn.’

 

Categorieën