Verwonderd kijken de Poolse automobilisten naar het lint van veertig fietsers op de imposante stalen brug over de Visla bij de Poolse stad Tczew. Fietsers zijn hier nog een zeldzaamheid. De automobilisten beginnen te toeteren wanneer ze de groep fietsers inhalen. Jonge chauffeurs lachen naar ons met een meewarige blik in de ogen. De enige andere fietsers die we zien zijn kinderen met een mountainbike en boeren op stalen rossen.
De fietsers waren hier voor de jaarvergadering van de Europese wielerbonden, verenigd in de European Cyclists’ Federation (ECF). De ECF is de laatste jaren flink gegroeid en ook het Brusselse kantoor is sterker bezet. Ook dit jaar sloten zich weer nieuwe groepen aan bij de federatie: uit Zweden, Bulgarije, Cyprus, Rusland en de Oekraïne. De actieve club uit Israël sloot zich aan als “associate member”, evenals een ecologische vereniging uit Slowakije. In het voormalige Oostblok is de ECF nu vrijwel overal vertegenwoordigd.
Het was mooi om te zien hoe deze nieuwe leden zich presenteerden en hoe enthousiast ze door de “oude leden” werden ontvangen. Vooral de pioniers uit Kiev in de Oekraïne maakten veel indruk met hun verhalen en beelden van acties in een werkelijk van auto’s vergeven stad. In Kiev zijn helemaal geen fietsvoorzieningen, maar ongetwijfeld gaat deze groep van de ECF daar verandering in brengen.
Op de vergadering werd behalve de gebruikelijke jaarstukken een inhoudelijk prima manifest over verkeersveiligheid aangenomen, als reactie op een tekst van de Europese commissie. Uitgangspunten daarbij zijn dat in de bebouwde kom de maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer 30 kilometer moet zijn en dat fietsen niet gevaarlijk is. Hoe meer fietsers er zijn, hoe minder kans ze maken op een ongeluk. Roger Geffen van de Britse CTC gaf een heel interessante inleiding over dit Safety by Numbers-principe, dat ook voor Nederland erg relevant is. Namens de Fietsersbond lichtte ik het buienairbagproject toe aan de hand van een door TNO gemaakte video.
Na de jaarvergadering bezochten de afgevaardigden per fiets het imposante kasteel Marbork op zo’n 25 kilometer van Tczew. De terugreis van Marbork naar Tczew maakten we per trein. En geloof het of niet, alle veerig fietsen mochten gewoon mee in het boemeldieseltje van Arriva.
Website van de ECF: www.ecf.com
Wim Bot, (inter)nationaal beleidsmedewerker
Categorieën