Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Voor veel reizigers is de combinatie van fiets in de trein een flexibele en duurzame keuze.
Zo reist 78% met de fiets in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt, en geeft 73% de voorkeur aan het meenemen van de eigen fiets. Een tekort aan fietsplaatsen in de trein en ongemak op perrons houdt reizigers echter tegen. ‘Ik denk dat de NS geen idee heeft van de behoefte aan deze service,’ aldus een respondent.
Fiets en trein: ideaal maar lastig
Hoewel de combinatie van fiets in de trein door veel reizigers wordt gezien als een ideale manier om flexibel en duurzaam te reizen, ervaren zij vaak belemmeringen. Naast het tekort aan fietsplaatsen wijzen respondenten op onduidelijke informatie en gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein. ‘De fiets mee in de trein moet in deze tijd de standaard zijn. Maar door het tekort aan plekken en het gedoe weet je nooit zeker of je mee kunt,’ zegt een reiziger.
Ook onder de mensen die niet kiezen voor de fiets-treincombinatie worden dezelfde problemen genoemd. Bijna 50% geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen tegenhoudt, terwijl anderen wijzen op ongemakken zoals slecht toegankelijke perrons of de kosten. Een respondent vat het samen: ‘Voor het milieu en mijn gezondheid zou ik graag mijn fiets meenemen, maar door de beperkingen en hoge kosten kies ik vaak voor een andere optie.’
Ingezonden foto's respondenten
10 aanbevelingen Fietsersbond
De Fietsersbond doet tien concrete aanbevelingen om de fiets-treincombinatie aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Enkele adviezen:
- Denk aan creatieve oplossingen: fietshaken en speciale wagons
Respondenten stuurden tal van foto’s uit het buitenland met voorbeelden van fietswagons en fietshaken. Breid het aantal plekken in nieuw en bestaand treinmaterieel uit en overweeg speciale fietswagons, zoals in Duitsland. Voor sportieve fietsers zijn fietshaken een praktische en efficiënte oplossing. - Verbeter informatie over fietsplaatsen
Respondenten geven aan vaak niet te weten waar fietsplaatsen zich bevinden, waardoor ze het hele perron over moeten rennen met hun fiets. Zorg voor markeringen en informatie op perrons en in treinen, zodat fietsers weten waar ze moeten instappen. Duidelijke informatie kan ook zorgen voor meer begrip bij medereizigers. - Zorg voor fietsvriendelijke stations
Herstel defecte liften sneller en plaats standaard fietsgoten op de trappen naar de perrons. Alleen een lift is niet genoeg. - Fietsen mee bij vervangend busvervoer
Maak afspraken met busmaatschappijen om fietsen mee te nemen bij treinuitval. De fietsaanhanger die in de zomer in Leeuwarden werd ingezet, is een goed voorbeeld. - Flexibiliteit in spitstijden voor fietsers
De Fietsersbond vraagt de definitie van spitstijden voor de fiets te heroverwegen. Laat het moment van inchecken gelden en niet de gehele tijdsduur van de reis. - Verhoog de prijs van Fietskaart dal niet
Sommige respondenten geven aan de prijs van het fietskaartje te hoog te vinden en de voorkeur te hebben voor een prijs afhankelijk van de afstand. De Fietsersbond waardeert de eenvoud van het uniforme tarief, maar raadt aan om de komende jaren geen verdere verhoging van de prijs door te voeren.
Sessie met Locov in 2025
Om de resultaten van het onderzoek en de voorgestelde verbeteringen te bespreken met NS, Prorail en andere consumentenorganisaties, organiseert het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) begin 2025 een themasessie. ‘Met de voorgestelde aanpassingen kan de NS fietsers beter faciliteren en hen stimuleren om vaker voor deze duurzame reisoptie te kiezen,’ aldus Wim Bot, beleidsadviseur van de Fietsersbond.
Download en lees het rapport
In de zomer van 2024 vroeg de Fietsersbond in een enquête naar de mening van fietsers over fietsen in de trein. De enquête is ingevuld door 3.073 respondenten. Zij deelden maar liefst 474 foto’s van hun reis. Lees alle aanbevelingen in het rapport.
Eerder onderzoek
In 2023 publiceerde de Fietsersbond een rapport met suggesties om de capaciteit voor fietsen in treinen uit te breiden. Toen al werden fietshaken en het verwijderen van klapstoeltjes als oplossingen genoemd, maar NS wilde deze optie helaas niet verder onderzoeken.
De enquête benadrukt opnieuw dat er een dringende vraag is naar oplossingen. De enquête is gedeeld en ondersteund door Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU.
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!
Voorbeelden fietsen in de trein in het buitenland
Respondenten stuurden tal van foto’s uit het buitenland met voorbeelden van fietswagons en fietshaken.
Een lijst met artikelen
-
Te weinig fietsplaatsen in de trein Te weinig fietsplaatsen in de trein
Fietsersbond keek naar oplossingen, maar NS wil niets weten van fietshaken.
Gepubliceerd op: