Fietsersbond: auto’s moeten veiliger

Autokopers bepalen veiligheid fietsers
Als de auto-industrie en de kopers dat willen, worden auto’s schoner en veiliger voor fietsers. Dat betoogt de Fietsersbond in het novembernummer van het ledenblad Vogelvrije Fietser. De bond publiceert een overzicht van ontwikkelingen bij autofabrikanten over respectievelijk de mate waarin diverse autotypes de omgeving vervuilen en de mate waarin technieken zijn toegepast om de auto’s veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers te maken. Naar verwachting komen er in 2010 regels vanuit de EU betreffende de botsvriendelijkheid van auto’s. Omdat deze regelgeving vooral gericht is op confrontaties met voetgangers lobbiet de Fietsersbond samen met andere fietsersorganisaties in Europa voor extra botsproeven met fietsers. “Maar dat hoeft de consument er nu niet van te weerhouden, bij aanschaf van een auto zelf al op een aantal aspecten te letten”, aldus Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond.

Intelligente auto’s
Auto’s zijn de laatste jaren voor inzittenden steeds veiliger geworden. Kreukelzones, kooiconstructies, airbags, veiligheidsriemen, hogere en zwaardere voertuigen beschermen de automobilist bij een botsing, maar sparen de ‘botspartner’ niet, integendeel zelfs in sommige gevallen. De Fietsersbond vindt het hoog tijd dat er ook geïnvesteerd wordt in de veiligheid van de omgeving en noemt een aantal oplossingen die de kans op letsel van fietsers bij een botsing kunnen beperken. Volgens deskundigen is de grootste winst te halen uit verlaging van de snelheid. Bij een botssnelheid van 30 kilometer per uur komt een voetganger of fietser er waarschijnlijk zonder ernstig letsel af. De Intelligente Snelheidsadaptatie (ISA) is een systeem dat de snelheid van de auto automatisch op de maximumsnelheid instelt. Ook wordt er geëxperimenteerd met sensoren die voetgangers detecteren en ingrijpen (remmen) als een botsing dreigt.

Maar ook zonder hightech kan een auto veiliger voor fietsers zijn.

Aandachtspunten bij aanschaf:
# Een botsvriendelijke voorkant zonder uitsteeksels en harde stijlen, mogelijk van materiaal dat indeukt bij een botsing, of voorzien van externe airbags.
# Schuifdeuren zodat een fietser geen openslaande portieren tegen zich aankrijgt.
# De uitlaat aan de linkerkant zodat fietsers de uitlaatgassen niet direct in het gezicht krijgen.
# Klein, zodat er meer ruimte op de weg is voor andere verkeersdeelnemers.

Meer informatie over de vervuiling van specifieke modellen staat op www.vcacarfueldata.org.uk

Categorieën