Fietsersbond daagt Rijkswaterstaat

Afsluitdijk moet open voor fietsers

Afsluitdijk

De Afsluitdijk is op 1 april al een jaar dicht voor fietsers en zal nog tot 2022 dicht blijven. Na aandringen van de Fietsersbond is hij vier zondagen in 2019 open geweest. Een schamele tegemoetkoming. De Fietsersbond wil meer.

Ineens was daar vorig jaar maart dat bericht: Rijkswaterstaat sluit drie jaar lang het fietspad op de Afsluitdijk af, van 1 april 2019 tot 1 april 2022, vanwege het werk om de dijk te versterken.  Een absurd lange termijn. Logisch dat veel mensen dachten dat het een 1 april-grap was. Helaas. Het was Rijkswaterstaat menens. De Fietsersbond kwam onmiddellijk in actie met een petitie . Maar liefst 8502 fietsers ondertekenden de petitie om de Afsluitdijk open te houden. Omdat gesprekken met Rijkswaterstaat nergens toe leidden diende de Fietsersbond een bezwaarschrift in. 9 maart, een jaar na de afsluiting, stond de Fietsersbond voor de rechter als eiser tegenover Rijkswaterstaat en aannemer Levvel om dan maar langs juridische weg beweging in de zaak te krijgen.

'Niet goed gekeken naar alternatieven'

Maandenlang hebben Herbert Tiemens en Peter van Bekkum namens de Fietsersbond juridische stukken rondom de afsluiting uitgeplozen: ‘Wij stellen dat er fouten zijn gemaakt. In eerdere plannen stond dat fietsers gedurende de werkzaamheden over de dijk konden blijven rijden. Dat stond ook in de overeenkomst met partijen als provincies Noord-Holland en Friesland, en in de eisen en wensen voor de aannemer. Maar ineens was dat van de baan en werd het fietspad afgesloten. Wij denken dat er niet goed is gekeken naar alternatieve mogelijkheden om de fietser in die drie jaar door te laten rijden. Als je als harde eis zou stellen dat je ook tijdens de werkzaamheden door moet kunnen fietsen, blijkt dat er technisch heel veel kan. Dan bouw je maar een fietspad op betonnen palen. Allemaal leuk en aardig dat er nu een fietsbus rijdt, maar dat is natuurlijk niet waarvoor je als fietser over de Afsluitdijk gaat.’
De provincie Friesland heeft ook aangegeven niet blij te zijn met de gang van zaken en er zijn kamervragen over gesteld, maar Rijkswaterstaat houdt voet bij stuk.

Fietsbus

Rechtbanktekening van de rechtzaak op 9 maart 2020
Beeld-auteur: Suzanne Brink

Het verweer van Rijkswaterstaat op de zitting van 9 maart is dat er niks officieel is toegezegd en dat de Fietsersbond geen poot heeft om op te staan. Het zou technisch onmogelijk zijn, vanwege de beperkte ruimte op de afsluitdijk, om de veiligheid van de fietsers op de dijk te garanderen. Aparte fietsbruggen bouwen bij de sluizen zou te duur zijn voor de kleine aantallen fietsers. En met de fietsbus die fietsers met fiets en al tussen Kornwerderzand en Den Oever vervoert, zouden ze ook voldoen aan de verplichting een fietsverbinding in stand te houden.

Twee rechters, een voorzitter en de griffier buigen zich over de kwestie. Uitspraak uiterlijk eind april.

Voor Herbert Tiemens gaat het niet alleen om de Afsluitdijk: ‘Als Rijkswaterstaat hiermee weg komt kan het ook bij andere bouwprojecten makkelijk zijn om eerder gemaakte afspraken terzijde te schuiven en het belang van de fietser weg te wuiven. Dat is heel schadelijk voor de betrouwbaarheid van de overheid.’

Neem fietsers serieus!

Vind jij ook dat fietsers serieus genomen moeten worden? Laat ons merken dat je ons goed bezig vindt door te doneren of lid te worden! Dank alvast!

Categorieën