Speed pedelec

Fietsersbond ontvangt eerste speed pedelec helm

Op donderdagavond 30 maart heeft Fietsersbond-directeur Saskia Kluit de eerste Nederlandse speed pedelec helm in ontvangst genomen uit handen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Ook Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging en Wouter Jager, voorzitter van de RAI-sectie Fietsen waren hierbij aanwezig.

Saskia Kluit ontvangt speed pedelec helm
V.l.n.r. Wouter Jager, Saskia Kluit, Melanie Schultz van Haegen en Steven van Eijck.

De helm is het resultaat van een samenwerking tussen het ministerie van IenM, de RAI Vereniging en het Nederlands Normalisatie Instituut NEN.

Minister Schultz: “Ik denk dat we hiermee een schoolvoorbeeld te pakken hebben van innovatie. De markt maakt een mooi nieuw product, de speed pedelec, de consument wil het hebben en de overheid past de wet- en regelgeving er zo snel mogelijk op aan.”

“Een prestatie van formaat en een schoolvoorbeeld van publiek private samenwerking waar de meer dan 10.000 speedpedelec fietsers van profiteren,” aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, tijdens de uitreiking. RAI Vereniging en NEN gaan nu proberen om met deze standaarden tot een Europese norm te komen voor de speed pedelec helm.

Goede stap

Saskia Kluit noemt de nieuwe speed pedelec helm een goede stap voor de speed pedelec. “Een traditionele bromfietshelm is totaal niet geschikt voor gebruik op de speed pedelec. Deze helm ademt en biedt toch bescherming. We zijn erg blij met dit product, dat de speed pedelec zeker op de langere afstand aantrekkelijk kan maken.

 

Reacties

  1. Die nieuwe helmen kwamen veel te laat op de markt, ik heb er ook niet op gewacht aangezien die pedelec+ ABUS-helm niet eens van een vizier is voorzien. Ik heb gekozen voor de Kask Lifestyle helm die weliswaar niet voldoet aan de nieuwe NTA 8776 norm maar voor mij wel de nodige veiligheid/comfort biedt door het vizier. Bij hoge snelheden gaan mijn ogen als gevolg van de rijwind tranen waardoor ik vrijwel niets meer kan zien, met vizier heb ik daar geen last van. Goed kunnen zien is wel zo handig in het verkeer...

    Verder houdt het vizier mijn ogen vrij van de vele vliegjes en muggen die ons waterrijke land massaal bevolken. Ook weer zowel veilig als comfortabel. Dat kan die ABUS-helm niet bieden. Ook kan die helm niet tippen aan het Italiaanse design van de Kask-helm, het oog wil immers ook wat. De Kask-helm voldoet wel aan de uiterlijke kenmerken van NTA-norm maar wordt niet voor certificatie aangeboden, te duur om alleen voor Nederland te laten uitvoeren.

  2. Ruim 2 maanden gebruik ik de helm van Abus (die voldoet aan de nieuwe NTA 8776 norm) op de speed pedelec. Hierbij heb ik veel last van het geluid dat de rijwind produceert: het lijkt continu of het stormt, de wind giert om mijn oren ook al is het windstil. Buiten dat het heel hinderlijk is (2 uur per dag fietsen met herrie aan mijn hoofd valt niet mee), komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Ik hoor eenvoudigweg verkeer van achter mij niet meer aankomen. Ik heb hierover een mail gestuurd naar Abus, maar Abus vindt het blijkbaar niet nodig hierop te reageren. Ik heb het idee dat snelheid waarmee de helm geproduceerd moest worden (want helm verplicht miv 1 jan 2017) heeft verhinderd dat de helm voldoende is uitgetest. Ik gebruikte hiervoor een andere fietshelm, waar de geluidsoverlast veel minder was.

  3. De aangepaste vorm van de helm zorgt dat rijwind (bij 35 km/u heb je altijd rijwind) naar de oren wordt geleid, bijzonder irritant inderdaad en dan heb je maar liefst € 140 voor een helm betaald terwijl een goede fietshelm al voor € 30 verkrijgbaar is.

    Overigens heb ik hetzelfde probleem met mijn nog duurdere Kask Lifestyle helm die ook nog eens niet gecertificeerd is voor de NTA-8776 norm omdat de Italiaanse producent geen zin heeft in een dure certificatie die alleen geldig is in Nederland. De helm voldoet wel aan de fysieke kenmerken van de NTA norm: dikkere schaal, meer bescherming van de slapen en het achterhoofd. Veilig dus zonder erkend te worden.

    Ik heb voor deze helm gekozen vanwege het grote vizier dat over mijn bril draait en een groot deel van mijn gezicht beschermt tegen insecten, rijwind en overhangende takken. Met name de rijwind zorgt dat mijn ogen gaan tranen waardoor mijn zicht verslechtert. Het vizier heb ik dan ook nodig om goed zicht te houden, niet onbelangrijk bij 35 km/uur. De Abus-helm kan mij die veiligheid niet bieden.

    Het probleem van de geluidsoverlast van rijwind is dan ook niet exculsief voor de Abus-helm. Ik denk at we de oplossing moeten zoeken in de vorm van oordopjes die wel het geluid van de rijwind dempen maar niet die van verkeersgeluiden.

  4. Bedankt voor de tip!

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid