Fietsverwijssysteem in stalling Utrecht

Veel Utrechtse fietsers hebben er al kennis mee gemaakt: de gemeente en ProRail lanceerden onlangs het nieuwe fietsverwijssysteem in de stalling op het Smakkelaarsveld.

Een hightech, mooi systeem dat meet of er een fiets in een rek staat. En hoe lang een fiets in een rek staat. Een bord aan het begin van de stalling geeft aan waar nog een plekje vrij, zodat je niet hoeft te zoeken. De stallinghouder kan zien welke fietsen er meer dan een maand niet opgehaald zijn en verwijdert deze fietsen. Hierdoor wordt de stalling optimaal gebruikt.

Fietsverwijssysteem in stalling UtrechtEen gouden oplossing voor het stallingprobleem? Nee, dat is het niet. Het is wat het is: een goed systeem om een stalling zo efficiënt mogelijk te gebruiken. ProRail test het nu in Utrecht en in Groningen. Zeker in grotere fietsenstallingen kun je met dit systeem voorkomen dat rekken in de ene rij leeg blijven staan, terwijl fietsers in een andere rij tevergeefs een plekje aan het zoeken zijn. Bij autoparkeergarages bestaat het al langer, nu hebben de fietsers het ook.

Een mooie ontwikkeling, waar de Fietsersbond blij mee is.
Maar met dit verwijssysteem kan de gemeente de 18.000 fietsers die dagelijks een plekje zoeken in de 10.000 beschikbare plaatsen niet veel verder helpen. Daarvoor zijn toch echt meer fietsplekken nodig. De gemeente doet haar best, er komen rekken bij. De groei van treingebruikers gaat alleen nog harder, waardoor het tekort steeds groter wordt. Daar ligt een tweede uitdaging voor de gemeente, ProRail en NS samen. Wij denken graag mee!

Miriam van Bree
Teamhoofd beleidsbeïnvloeding en Onderzoek

Categorieën