Fietsersblog

Het gaat zo slecht nog niet met dat fietsen

Als we het nieuws mogen geloven gaat het niet goed met het fietsen in Nederland. De negatieve koppen vallen over elkaar heen. Terwijl deelnemers aan de Fiets Telweek een op de vijf fietsroutes onveilig noemen, vallen er ook nog eens meer doden in het verkeer door de elektrische fiets.

ouderen_fietsen

Terug naar het Nederland van buiten het nieuws. We zien steeds meer ouderen die langer blijven fietsen en zichzelf daarmee gezond houden. Deze ouderen fietsen omdat het in Nederland zo plezierig en veilig is om te fietsen, omdat het zo goed toeven is op de Nederlandse fietspaden. Maar ook gewoon om hun boodschappen te doen, hun vrienden te bezoeken en naar de kerk te gaan. Dat zij dit zo lang volhouden heeft te maken met de algemene ontwikkeling dat we met zijn allen langer fit blijven maar zeker ook met de opkomst van de e-bike. Een steeds groter deel van de verkochte nieuwe fietsen in ons land is dan ook voorzien van elektrische ondersteuning.

Veilig met de e-bike

Al dat fietsen biedt de ouderen veel voordelen, maar als het dan toch mis gaat – een paaltje over het hoofd gezien, net iets te laat de bocht ingestuurd – dan zijn de gevolgen al snel ernstiger dan bij een jongere fietser. Terwijl de jongere fietser zichzelf afklopt, een pleister plakt en weer doorfietst, zien de ziekenhuizen steeds vaker oudere fietsers binnenkomen met ernstiger letsel, waarna de politie hier berichten over verspreidt. Het klopt dat de totale aantallen gewonden (licht) oplopen, maar als we dit afzetten tegen de groei van het fietsgebruik in deze groep, dan blijkt dat het aantal gewonden minder snel groeit dan het aantal e-bikers. De conclusie zou dus moeten zijn dat met de e-bike het fietsen juist veiliger lijkt te worden. En tegelijkertijd verbetert de gezondheid van ouderen. Twee vliegen in een klap.

Veilig voor iedereen

Kijken we dan naar de deelnemers van de Fiets Telweek die 20% van hun fietsritten als onveilig bestempelden, dan kan het niet anders dan dat er dit jaar wel erg kritische fietsers meededen. Als echt een op de vijf ritten onveilig zou zijn, dan zouden we in Nederland meer ongelukken moeten zien dan dat er nu plaatsvinden. Nederland is en blijft een veilig fietsland, anders zouden wij niet zo massaal op de fiets stappen.  Door die veiligheid laten we onze kinderen al zo vroeg zelfstandig fietsen en blijven onze ouderen nog zo lang doorfietsen. Goed voor hun zelfstandigheid, goed voor hun gezondheid.

Samen werken aan veiligheid

Kan het dan niet beter? Natuurlijk wel! En met kritisch blijven is ook niets mis. De Fietsersbond zal altijd blijven werken aan een fietsvriendelijker Nederland. Onze vele vrijwilligers praten hierover regelmatig met gemeenten en andere partijen die gaan over onze wegen en fietspaden, en dan vallen er soms zeer kritische woorden. De Fietsschool van de Fietsersbond leert ieder jaar weer aan vele kinderen en senioren hoe ze hun fiets beter kunnen beheersen, met voor senioren ook speciale lessen voor e-bikes. Alles met maar één doel: het fietsen in Nederland nóg veiliger en beter maken.

De koppen in de media zijn dus wat overdreven. Laten we vieren dat Nederland een fantastisch fietsland is en met zijn allen genieten van al het moois dat ons zo geboden wordt. Voor onze gezondheid, maar bovenal gewoon het plezier van fietsen!

Hoe veilig is fietsen in Nederland? Praat mee!

De nieuwskoppen over fietsen zijn onheilspellend. De Fietsersbond is minder somber. Is dat terecht?

Bekijk het op ons forum

Categorieën

Saskia Kluit

Saskia Kluit

Directeur

Saskia Kluit (1973) werkt sinds 2009 bij de Fietsersbond. Eerst als Teamhoofd Communicatie, vervolgens als adjunct-directeur en sinds 2015 als directeur. Saskia is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Utrecht.

Jaap Kamminga

Jaap Kamminga

Programmacoördinator Routeplanner, Fietsstad