Fietsersblog

Het gaat zo slecht nog niet met dat fietsen

Als we het nieuws mogen geloven gaat het niet goed met het fietsen in Nederland. De negatieve koppen vallen over elkaar heen. Terwijl deelnemers aan de Fiets Telweek een op de vijf fietsroutes onveilig noemen, vallen er ook nog eens meer doden in het verkeer door de elektrische fiets.

ouderen_fietsen

Terug naar het Nederland van buiten het nieuws. We zien steeds meer ouderen die langer blijven fietsen en zichzelf daarmee gezond houden. Deze ouderen fietsen omdat het in Nederland zo plezierig en veilig is om te fietsen, omdat het zo goed toeven is op de Nederlandse fietspaden. Maar ook gewoon om hun boodschappen te doen, hun vrienden te bezoeken en naar de kerk te gaan. Dat zij dit zo lang volhouden heeft te maken met de algemene ontwikkeling dat we met zijn allen langer fit blijven maar zeker ook met de opkomst van de e-bike. Een steeds groter deel van de verkochte nieuwe fietsen in ons land is dan ook voorzien van elektrische ondersteuning.

Veilig met de e-bike

Al dat fietsen biedt de ouderen veel voordelen, maar als het dan toch mis gaat – een paaltje over het hoofd gezien, net iets te laat de bocht ingestuurd – dan zijn de gevolgen al snel ernstiger dan bij een jongere fietser. Terwijl de jongere fietser zichzelf afklopt, een pleister plakt en weer doorfietst, zien de ziekenhuizen steeds vaker oudere fietsers binnenkomen met ernstiger letsel, waarna de politie hier berichten over verspreidt. Het klopt dat de totale aantallen gewonden (licht) oplopen, maar als we dit afzetten tegen de groei van het fietsgebruik in deze groep, dan blijkt dat het aantal gewonden minder snel groeit dan het aantal e-bikers. De conclusie zou dus moeten zijn dat met de e-bike het fietsen juist veiliger lijkt te worden. En tegelijkertijd verbetert de gezondheid van ouderen. Twee vliegen in een klap.

Veilig voor iedereen

Kijken we dan naar de deelnemers van de Fiets Telweek die 20% van hun fietsritten als onveilig bestempelden, dan kan het niet anders dan dat er dit jaar wel erg kritische fietsers meededen. Als echt een op de vijf ritten onveilig zou zijn, dan zouden we in Nederland meer ongelukken moeten zien dan dat er nu plaatsvinden. Nederland is en blijft een veilig fietsland, anders zouden wij niet zo massaal op de fiets stappen.  Door die veiligheid laten we onze kinderen al zo vroeg zelfstandig fietsen en blijven onze ouderen nog zo lang doorfietsen. Goed voor hun zelfstandigheid, goed voor hun gezondheid.

Samen werken aan veiligheid

Kan het dan niet beter? Natuurlijk wel! En met kritisch blijven is ook niets mis. De Fietsersbond zal altijd blijven werken aan een fietsvriendelijker Nederland. Onze vele vrijwilligers praten hierover regelmatig met gemeenten en andere partijen die gaan over onze wegen en fietspaden, en dan vallen er soms zeer kritische woorden. De Fietsschool van de Fietsersbond leert ieder jaar weer aan vele kinderen en senioren hoe ze hun fiets beter kunnen beheersen, met voor senioren ook speciale lessen voor e-bikes. Alles met maar één doel: het fietsen in Nederland nóg veiliger en beter maken.

De koppen in de media zijn dus wat overdreven. Laten we vieren dat Nederland een fantastisch fietsland is en met zijn allen genieten van al het moois dat ons zo geboden wordt. Voor onze gezondheid, maar bovenal gewoon het plezier van fietsen!

Hoe veilig is fietsen in Nederland? Praat mee!

De nieuwskoppen over fietsen zijn onheilspellend. De Fietsersbond is minder somber. Is dat terecht?

Discussieer mee op ons forum
Saskia Kluit

Saskia Kluit

Directeur

Saskia Kluit (1973) werkt sinds 2009 bij de Fietsersbond. Eerst als Teamhoofd Communicatie, vervolgens als adjunct-directeur en sinds 2015 als directeur. Saskia is getrouwd, heeft twee zoons en woont in Utrecht.

Jaap Kamminga

Jaap Kamminga

Programmacoördinator Routeplanner, Fietsstad

Reacties

  1. Eindelijk een zinnig bericht over de vermeende onveiligheid op fietspaden. Er is afgelopen weken een enorme hoeveelheid onzin verkondigd in landelijke en regionale media met ronkende berichten over het aantal ongevallen met de pedelec die de onterechte suggestie wekken dat onze fietspaden onveiliger zijn geworden en dat pedelec-gebruikers een gevaar op de weg zijn.

    Dat neemt niet weg dat 20% van de fietsers zich, ondanks de aantoonbaar hoge fietsveiligheid, onveilig voelt op het fietspad. Daar ligt de uitdaging voor de Fietsersbond om te onderzoeken hoe dat gevoel van onveiligheid verminderd kan worden.

    Ik heb overigens ook deelgenomen aan de Fietstelweek, 250 kilometer gereden met een gemiddelde snelheid van 28 km/uur met een speed pedelec. Geen ECHT onveilige situaties tegengekomen, hooguit de gebruikelijke onoplettende fietsers-met-GSM, hondenuitlaters met loslopende honden of belachelijk lange lijnen en automobilisten die je snelheid verkeerd inschatten... maar op al die zaken kan prima geanticipeerd worden.

    Volgens mij wordt het gevoel van onveiligheid vooral veroorzaakt door de hoge veiligheid op het fietspad... fietsers zijn werkelijk zeer veilig op het fietspad waardoor zij zich niet constant zorgen hoeven te maken over potentieel onveilige situaties, men rijdt dus onbezorgd rond waarbij het bewust deelnemen aan het verkeer op een lager pitje staat. Er wordt veel gekletst op de fiets, genoten van de omgeving of men is helemaal van de wereld met de ogen en oren gevangen in een smartphone. Daardoor is men minder alert op verkeerssituaties en schrikt men als 'opeens' een conflict of obstakel opdoemt.

  2. Of de score vreemd is, hoog of laag, kun je zo niet zeggen. De vraag was dermate algemeen dat de onveiligheid niets te maken hoeft hebben met de kwaliteit van het fietspad of het overige verkeer. En zelfs daarbinnen, je mag aannemen dat de meeste onveiligmeldingen wel met het fietsen te maken hadden, is er dan oneindig veel variatie. Als je op 20 kilometer een stuk losliggende klinkers hebt of één vrachtauto geparkeerd op het fietspad, mag je dan wel of niet aangeven dat je dit als onveilig beoordeeld? Dus ja er gaat veel goed maar blijkbaar is de fietser kritisch en mogelijk kritischer dan de Fietsersbond anticipeert/verwacht?

  3. Laat ik het nieuws nu geloven, het gaat niet goed met het fietsen in Nederland.

    Laten we bij het begin beginnen, wat noemen we tegenwoordig nog fietsen? Op een mee-trap brommer noemen we toch hopelijk geen fietsen, maar helaas worden de kilometers wel meegeteld.

    Dan heet een mee-trap brommer in de statistieken dan weer fiets en dan weer mee-trap brommer, geeft dus ook al geen duidelijk beeld.

    Waarom vindt één op de vijf het onveilig, komt dit misschien omdat de mee-trap brommer toch op het fietspad rijdt?

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid