Gedichtenmachine van fietsonderdelen

Twan Kiens uit Kommerzijl maakte een gedichtenmachine van fietsonderdelen. Nu is hij bezig met een wesp en een tweekoppig monster. ‘Oudere mannen vinden mijn installaties prachtig.’

‘Ik vind het leuk om materialen te hergebruiken; eigenlijk maak ik recyclekunst. In de ‘Drumband op klompen’ zijn zeker twintig fietsen verwerkt: tandwielen, trappers, trapassen, kogellagers en zadels. De kettingen rond de tandwielen zetten het geheel in beweging. De aandrijving van een fiets is simpel maar doeltreffend, en bovendien betaalbaar.
Onder de noemer straattheater probeer ik op festivals, markten en braderieën terecht te komen. Ik heb ook wel eens in galeries gestaan, maar dat beviel minder goed. Mensen gaan staan kijken en durven niet op de fiets te klimmen. Bezoekers komen ernaartoe met het doel om kunst te zien, terwijl ik het juist leuk vind om mensen te verrassen. Vooral oudere mannen vinden mijn installaties prachtig; die staan te glunderen. Op straat heb ik ook nog eens een groter bereik dan in een galerie. Soms zien tienduizenden mensen mijn werk. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen in een galerie.

Zadelhoofden
Voor materialen ga ik naar de sloop of kijk ik op Marktplaats. Alleen de fietskettingen koop ik nieuw. Ik kwam er bij de Poëziefiets achter dat je met zo’n roestige ketting van de sloop niks kan. Hoewel verder alles tweedehands is, zit in de Drumband op klompen toch wel zo’n 1.500 tot 2.000 euro aan materiaal.
Zodra ik de Drumband aanzet, beginnen de klompen te marcheren en slaan de skeletten met stokjes ritmisch op de trommels. Met de toetsen van het orgel kan ik er al rijdend geluiden bij componeren: toeters, bekkens, een koebel. De vier marcherende geraamtes bestaan geheel uit aan elkaar gelaste fietsonderdelen. De hoofden bestaan uit zadels. 

Oude trappers
Het lastige is dat er steeds meer aluminium fietsen op de markt komen. Daar kan ik niet mee werken, want die onderdelen kan ik niet aan elkaar lassen. Ik gebruik het liefst trappers van oude fietsen. Die zijn makkelijker uit elkaar te halen dan nieuwe trappers.
Ik ben meer dan een jaar bezig geweest met de Drumband en ik voeg nog steeds wel eens wat toe, zoals de regenkap over het orgel of de donderbas, een extra geluidseffect dat ik tegenkwam.’

Tekst: Kirsten Dorresteijn

Categorieën