Persbericht

Gemeente mag snorfiets van het fietspad weren

Succesvolle lobby Fietsersbond

Uitstoot van scooters op het fietspad

Het is zo goed als zeker dat gemeenten de snorfiets (snorscooter) van het fietspad mogen weren. Op de rijbaan zijn snorfietsers straks verplicht een helm te dragen. Amsterdam heeft al een uitgewerkt plan klaarliggen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Ook grote gemeenten als Utrecht, Eindhoven en Den Haag overwegen de verplaatsing. Een ruime Kamermeerderheid steunde deze verkeersmaatregel tijdens het debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer afgelopen donderdag. Dat betekent een groot succes voor de jarenlange lobbycampagne van de Fietsersbond, Geef het fietspad terug (o.a. de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond), de Gemeente Amsterdam, Milieudefensie, Natuur & Milieu en het Longfonds.

Het ministerie legt nu in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) vast aan welke voorwaarden de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan moet voldoen. De belangrijkste criteria daarvoor zijn de drukte en de veiligheid op het fietspad. Omdat de gemeente wegbeheerder is, mag zij zelf uitmaken of de maatregel wordt ingevoerd en waar. In het nieuwe jaar worden er in de Tweede Kamer mogelijk nog moties ingediend; ook de Raad van State moet nog advies geven. Na gisteren staat het besluit echter zo goed als vast. Daardoor kunnen de scooters in het najaar van volgende jaar in Amsterdam daadwerkelijk naar de rijbaan in een groot deel van de stad. 

Winst voor gezondheid  
De Fietsersbond verwacht dat het aantal verkeersongelukken waar snorfietsers bij betrokken zijn, zal dalen. Dat gebeurde ook met het aantal bromfietsongelukken eind vorige eeuw. Dat daalde drastisch toen de bromfiets verplicht werd op de rijbaan te rijden. “Deze maatregel geeft het fietspad terug aan fietsers”, zegt Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond, “er komt meer ruimte en het wordt veiliger voor fietsers. Dat is vooral belangrijk voor ouderen en mensen met kinderen”. De luchtkwaliteit op het fietspad zal bovendien ook verbeteren. Snorfietsen zijn vervuilender dan auto’s, ze stoten meer schadelijke stoffen uit als koolmonoxide en koolwaterstof. “Nu de helm verplicht kan worden, is ook te verwachten dat mensen de snorfiets laten staan”, zegt Wim Bot, “Die mensen pakken waarschijnlijk wat vaker de fiets en dat is ook winst voor de gezondheid. Teveel mensen bewegen te weinig tegenwoordig. Fietsen is een makkelijke manier om bijvoorbeeld obesitas terug te dringen. We zijn dan ook dolblij dat onze jarenlange lobby na tegenslagen en vertraging uiteindelijke resultaat heeft gehad”. 

Reacties

  1. Ook grote gemeenten als Utrecht, Eindhoven en Den Haag overwegen de verplaatsing.

    Uiteraard staat het benzineverslaafde Rotterdam er niet tussen.

  2. Lomito says:

    FietsEric bedoelt ongetwijfeld de SPEED pedelec die op de rijbaan naast de uitlaatgassen van auto's, bestelbusjes, vrachtwagens, tractoren, old-timers, brommers en nu ook die van snorfietsen mag inademen dankzij het geweldige lobbywerk van de Fietsersbond.

    Gefeliciteerd Fietsersbond met jullie pyrrusoverwinning. Want in al jullie gedrevenheid om alles en iedereen van het fietspad weg te pesten zijn jullie vergeten dat de grote winnaar hier de groeiende groep gebruikers van de rijbaan is die terecht meer ruimte gaat opeisen ten koste van het fietspad. Nooit bij stilgestaan zeker...

  3. MikeRZ says:

    Speedpedelecbezitters lijken wel eens te vergeten dat de Speedpedelec een keus is die met voordelen en nadelen komt, er is ook een andere keus mogelijk, een normale elektrische fiets, met weer andere voordelen en nadelen.

    Ik vind het een beetje flauw om wel de voordelen maar niet de nadelen te accepteren.

  4. MikeRZ wil het maar niet begrijpen al wordt het 100x herhaald. Gewone elektrische fiets is geen vervanger voor de speed pedelec. Speed pedelec is vervanger voor de auto, brommer of motorfiets. Ik heb contact met iemand in België. Die overweegt aanschaf speed pedelec voor woon-werk verkeer. Enkele reisafstand woon-werk: 60 km (ja, geen typefout). Blijf het opmerkelijk vinden dat de fanatieke GroenLinks Fietsersbond aanhang, zo tegen deze "autokiller" is. Doet me denken aan Femke Halsema die ooit stiekem in een oude Mercedes Diesel rondreed.

  5. Lomito says:

    Ik ken iemand die elke werkdag 2x 60 km rijdt met de speed pedelec voor woon-werk (Elst (Gld)-Utrecht)... een beer van een vent die elke dag bijna 4 uur op de fiets zit en zo in conditie blijft, noodzakelijk voor werk. Nu is hij wel een vrij extreem geval, speed pedelec forensen rijden gemiddeld zo'n 2x 24 km per werkdag en dat is nog meer dan de gemiddelde woon-werkafstand van 2x 19 km die doorgaans met de auto wordt afgelegd. En dat met een snelheid die weinig onderdoet voor de gemiddelde autoforensrit zonder file, met file is de speed pedelec sowieso sneller.

    De actieradius en snelheid van de speed pedelec zijn daarmee voldoende om het merendeel van de autoforensritten te vervangen wat de snelle fiets een gigantisch potentieel geeft dat nog ontdekt moet worden door de verstokte automobilist... en door de oerconservatieve Fietsersbond.

Reageer ook op ons forum

3 meer reacties

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid