Persbericht

Glibberen en glijden op het Fietspad?

15311356943_b1966c000c_h

De schoonste fietspaden van Nederland liggen in Houten, Rijssen-Holten en Nunspeet. Ook Leusden en Veenendaal scoren goed op gladheidsbestrijding. Dit blijkt uit de publieksenquête van de Fietsersbond die door ruim 45.000 fietsers is ingevuld. Een goede gladheidsbestrijding op fietsroutes bestaat uit verschillende onderdelen. Bij voorkeur wordt er pekel gestrooid bij verwachte gladheid of ijzel, het eerst op bruggen en andere vorstgevoelige plekken. Is er sneeuw op komst? Dan adviseert de bond eerst te strooien en na de sneeuwbui te vegen of borstelen.

Met zachte banden rijden
‘Fietsers die in een gemeente wonen waar het strooi en veegbeleid minder op orde is. Kunnen bij gladheid beter wat lucht uit de banden laten lopen, dan zijn de banden breder en heb je meer grip. De meeste mensen hoeven dat niet te doen. Bijna alle Nederlanders rijden namelijk met te zachte banden’ zegt TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond. Verder adviseert Kees om je zadel te verlagen en de weg te lezen. ‘Door je zadel te verlagen kun je altijd je voeten op de grond zetten wanneer je dreigt te vallen. En door het wegdek te lezen kun je glijpartijen voorkomen. Als klinkers of asfalt glinsteren, is de kans groot dat er een laagje ijs ligt. Let op bij bruggen, het wegdek bevriest daar altijd eerder. En hou voldoende afstand van de rand. Langs de randen van weg ligt vaak ijs of vastgevroren sneeuw.’

Fietsstad 2018 tijdens ‘Toekomst van de Fiets’
De enquête, gehouden als het publieksonderdeel van de Fietsstadverkiezing, zit vol interessante statistieken. Nog nooit eerder is er op deze schaal onderzoek gedaan naar de stem van de fietser. Bijna alle gemeenten zijn in de lijst vertegenwoordigd. Deze gegevens en de objectieve data vormen samen de gegevens voor de ranglijst van Nederlandse fietsgemeenten. De gemeenten Etten-Leur, Houten, Veenendaal, Winterswijk en Zoetermeer vormen de kopgroep in de verkiezing van Fietsstad 2018 door de Fietsersbond. De kandidaat-steden worden nu beoordeeld door een deskundige jury die op dinsdag 16 januari tijdens de bijeenkomst ‘Toekomst van de Fiets’ de winnaar bekend zal maken.

Strooiroutes in Fietsersbond Routeplanner
Fietsers die bij gladheid op pad gaan wordt geadviseerd eerst hun fietsroute te plannen met behulp van de Fietsersbond Routeplanner, hierin zijn alle strooiplannen van de gemeente opgenomen. Via het nieuwe routetype ‘strooiroutes’ houdt rekening met het gegeven of wegen gestrooid worden. Of deze routes daadwerkelijk gestrooid worden, is uiteraard de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder.

Reacties

  1. Lomito says:

    Gisteren kwam ik van Het Onderlangs bij Wageningen op de rijksweg N225 om te ontdekken dat daar het verplichte (brom)fietspad niet gestrooid/geveegd is, de rijbaan wel. Op het fietspad lag inmiddels 15-20cm en niet door te komen… :-1:

  2. In Heeze is het ook mis: het fietspad langs de Muggenberg dat volgens het strooiplan bij fase1 zou worden gestrooid, lag juist vol met extra sneeuw, erop geschoven door de sneeuwschuivers die de naastgelegen weg hadden schoongeveegd. Het was echt een enorme bagger en glibberzooi.
    Ik zou graag zien dat gemeentes daar op letten, dat ze de fietspaden niet nog verder onder laten sneeuwen…

  3. Heb via whatsapp een zwakke schakel doorgegeven mét foto en daar is binnen enkele uren op gereageerd. Er
    was enkel gestrooid en na mijn melding met de vraag of ze wilden schuiven én strooien/sproeien met pekelwater hadden ze dat gedaan. Sommige fietsers reden op de rijbaan. Er blijven altijd toch weer zwakke schakels te zijn ondanks mijn meldingen in de afgelopen jaren. Gelukkig zijn de hoofdroutes op weekdagen ( in het weekend was het een ramp) redelijk goed berijdbaar. Het is toch veel zoekwerk en voor de fragiele fietser kan dit niet. Er zouden lokale platforms moeten komen die ad hoc alle knelpunten in kaart kunnen brengen en ook via dat aan de gemeente door kunnen geven met foto’s en beschrijvingen hoe slecht de situatie is en daarna laten zien hoe de problemen zijn opgelost. Actualiteit is het hoofdwoord dan.Ook kunnen mensen IN de wijken de straat voor hun huis schoonmaken, er wordt daar namelijk vaak niet gestrooid. Ik heb zelf demonstratief een stuk op ons woonerf ontdaan van ijs (ja het werd een ijsvlakte) en je zag dat het een opstapplaats voor fietsers werd. Nog geen navolging.

  4. Lomito says:

    Zo ook hier op het fietspad langs de N836 (Zetten-Randwijk) met levensgevaarlijke betonbanden als enige scheiding tussen rijbaan 80 km/uur en fietspad. Rijbaan is schoongeveegd door de sneeuw aan weerszijden op de naastliggende fietspaden te schuiven. Onbegaanbaar en nog gevaarlijker omdat je die betonbanden nu ook niet meer kunt zien.

    https://www.google.nl/maps/@51.9284437,5.7210081,3a,75y,349.22h,81.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRiwCcW8mhYDr4J9E_BnXMw!2e0!7i13312!8i6656

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid