Gratis stallen bij Utrecht CS moet mogelijk blijven

Gratis je fiets stallen wordt moeilijk of zelfs onmogelijk als de gemeente Utrecht, NS en Prorail hun huidige plannen voor het nieuwe stationsgebied voortzetten. Bovendien zullen de 22.000 geplande plekken niet voldoende zijn om aan de vraag te voldoen. Dit is te lezen in het vandaag uitgekomen rapport Fietsparkeren in het nieuwe stationsgebied van de lokale afdeling van de Fietsersbond in Utrecht. Dinsdagavond is er een raadsinformatieavond over de Utrechtse plannen. Hier kunnen burgers en organisaties hun mening over de plannen geven.

De oplossing van de Fietsersbond is eenvoudig: voorkom schaarste door meer stallingen te creëren, waarvan een voldoende aantal gratis. Ook op het drukste moment van de drukste dag moeten fietsers zowel een betaalde als een gratis plaats kunnen vinden. De Fietsersbond is voorstander van een combinatie van gratis en betaald parkeren met tariefdifferentiatie, waarbij het tarief van de betaalde plaatsen wordt bepaald door de kwaliteit van de stallingsplek.

In het rapport is een concrete variant van zo’n gedifferentieerd systeem uitgewerkt: voor plaatsen met een korte loopafstand geldt een hoog tarief, verder weg gelegen plaatsen krijgen een laag tarief en de verst weg gelegen plaatsen zijn de eerste twee dagen gratis.

Het rapport gaat ook in op de gebruiksvriendelijkheid van de stallingen. Ze moeten vlot bereikbaar zijn vanaf de hoofdfietsroutes en met goede, korte looproutes aansluiten op trein, bus en tram. De “Rabobrug” en de huidige middentunnel moeten daarom aansluiten op de fietsenstallingen en de perrons. Verder moeten de stallingen gemakkelijk in het gebruik zijn, ruime openingstijden hebben en de sociale veiligheid garanderen.

Volgens de Fietsersbond worden reizigers door de plannen van de gemeente ontmoedigd om voor de makkelijke en milieuvriendelijke vervoerscombinatie fiets en trein te kiezen. Ook zullen er grote handhavingproblemen in de openbare ruimte ontstaan, als gratis stallen niet meer mogelijk is. De gemeente wil geen fietsparkeerders meer op maaiveld, wil fietsers laten betalen voor de keuze om parkeren alleen in gebouwen toe te staan en onderschat handhavingproblemen in het stationsgebied en daaromheen, De Fietsersbond dringt er bij college en gemeenteraad op aan om het rapport van de Fietsersbond als uitgangspunt te nemen voor de verdere plannen.

Aan de Tweede Kamer vraagt de Fietsersbond met klem om de verplichting om gratis plekken bij stations aan te bieden ook in de toekomst te handhaven. De Tweede Kamer bespreekt op 11 oktober de plannen van minister Schultz over de stationsstallingen. Daar staat onder andere in dat de verplichting om gratis plaatsen aan te bieden per direct vervalt en dat in 2020 het beleid rond stationsstallingen volledig wordt gedecentraliseerd. De Fietsersbond is hier fel op tegen.

Om het standpunt kracht bij te zetten is de Fietsersbond een internetpetitie gestart onder de naam Gratis je fiets parkeren bij stations moet mogelijk blijven. Dinsdag 4 oktober werd de petitie tussen 8 en 9 uur gelanceerd rond de fietsenstallingen bij Utrecht Centraal.

 


Foto’s: Bas de Meijer 

Lees ook:

  • De uitgebreide reactie van de Fietsersbond op de Utrechtse plannen kunt u hier downloaden.
  • De reactie van de Fietsersbond op de plannen van minister Schultz vindt u hier.

Categorieën