Verbetering fietsinfrastructuur
Veel ongevallen zijn het gevolg van gebrekkige infrastructuur. Door nu volop in te zetten op verbetering van fietsinfrastructuur voorkomen we jaarlijks 115 doden en 3850 ernstig gewonden. “Er is geen excuus meer om deze aanpassingen niet door te voeren. Dit zou topprioriteit moeten zijn van alle overheden”, aldus Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. “Concreet betekent dit dat er vaart moet worden gemaakt met een wegontwerp dat voor ouderen geschikt is, met een standaardsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom, zonder paaltjes en andere hindernissen op de fietspaden. Evalueer ook of de huidige fietsinfrastructuur nog voldoet voor de hoeveelheid en de types fietsers die daar nu rijden. Het wordt steeds drukker, en daar zijn de fietspaden vaak niet op berekend.”
Elektrische fiets
Uit de cijfers van VeiligheidNL valt verder op dat berijders van elektrische fietsen vaak zwaarder gewond zijn dan mensen op een gewone fiets. Dit is een effect van de leeftijd van de berijders. De groep senioren die op een elektrische fiets rijdt, wordt de komende jaren alleen maar groter. Met het programma Doortrappen moedigt de overheid ouderen aan actief te blijven fietsen vanwege de gezondheidswinst die dat oplevert. Dit is te meer een reden om te werken aan seniorproof fietspaden. Gedragsprogramma’s zoals Doortrappen en Split The Risk zullen na verbetering van de infrastructuur nog veel effectiever zijn.
“We zien nog steeds veel paaltjes op de fietspaden waar deze niet nodig zijn, laten we heel snel beginnen deze te verwijderen en dan niet stoppen maar dat als start zien van een campagne om de infrastructuur echt te vernieuwen,” aldus Saskia Kluit.
Categorieën