In Brabant is veel draagvlak voor het uitvoeren van het bestaande programma Fiets in de versnelling, waarin onder meer de aanleg van snelfietsroutes is opgenomen. GroenLinks pleit voor een provinciedekkend netwerk van snelfietsroutes. Zowel GroenLinks als D66 willen de gereserveerde middelen voor infrastructuur (onder meer voor de Ruit bij Eindhoven) ombuigen naar ov en fiets.
Hoewel het meeste fietsbeleid door gemeenten gemaakt wordt, zijn de provinciale verkiezingen niet onbelangrijk voor de fietser. “Fietspaden houden niet op bij de gemeentegrens, ” aldus Aad Smid van de Fietsersbond. “Ook de provincie heeft een belangrijke rol in het stimuleren van fietsen, onder meer door het aanleggen van snelfietsroutes. Fietsvriendelijke partijen kunnen dan ook een wereld van verschil maken. Brabant toont als fietsprovincie vaak ambitie, het is belangrijk dat de politieke partijen dat ook doen.”
Geen stemadvies
Smid benadrukt dat de Fietsersbond geen stemadvies geeft. “Je maakt je keuze natuurlijk niet alleen op basis van het fietsbeleid, maar het is volgens ons wel een belangrijke factor om rekening mee te houden. Goed fietsbeleid houdt de provincie groen, leefbaar én bereikbaar.”
Voor de inventarisatie werden alle beschikbare verkiezingsprogramma’s beoordeeld op onder meer budget, ambitie en verkeersveiligheid.
Classificatie
Middelmatig
GroenLinks, D66, PvdA, PvdD, VVD
Onvoldoende
ChristenUnie/SGP, 50plus, CDA, SP, PVV
Categorieën