Uit de antwoorden blijkt dat er duidelijke verschillen zijn in waardering tussen de Nederlandse gemeenten. Zo zijn fietsers uit de gemeenten Opmeer, Veenendaal, Goes, Zwolle en ‘s-Hertogenbosch bijvoorbeeld het meest tevreden over de afstelling van verkeerslichten. Volgens programmacoördinator Jaap Kamminga is dat slechts een van de talloze statistieken die uit de enquête gehaald kan worden. “De fietsers hebben nu gesproken. Nu is het tijd om de resultaten te interpreteren en naast objectieve data te leggen. Dat gaan we de komende tijd doen.”
Objectieve data
De antwoorden van het publiek worden samen met objectieve data uit de Fietsersbond Routeplanner door experts verwerkt. Rond de jaarwisseling wordt dan de definitieve lijst met gemeenten gepresenteerd en weten we wie zich Fietsstad 2018 mag noemen, en welke gemeenten met de eer gaan strijken in de ranglijsten voor onder meer kleine gemeenten, grote steden en gemeenten met veel kernen.
Nog nooit eerder is er op deze schaal onderzoek gedaan naar de stem van de fietser. Alleen in de gemeenten Blaricum, Rozendaal, Vaals en Eemnes hebben te weinig mensen de enquête ingevuld om tot een goed beeld te komen van de fietsvoorzieningen. Absolute koploper met het aantal stemmen was de gemeente Rijssen-Holten, daar vulden 3150 fietsers de enquête in, bijna 10% van het totale aantal inwoners van de gemeente. De gemeente voerde actief campagne, en stelde zelfs als eerste kleinere gemeente in de wereld een fietsburgemeester aan: oud-wielrenner en ploegleider Theo de Rooij.
Categorieën