Grote bedrijven vinden bakfietsen te klein

Ton DaggersCycleLogistics

De EU zou graag willen dat er in de vervuilde binnensteden meer bakfietsen rondrijden. Maar de bezorging per cargobike komt maar langzaam op gang. Alleen cateraars en pakketdiensten zien er brood in.

Bakfietsen lijken het ideale transportmiddel voor de oude binnenstad: wendbaar, schoon en goedkoop. En je kunt doorrijden tot in de nauwste straatjes en je mag in gebieden komen waar venstertijden voor dieselbusjes gelden. De EU ziet daarom wel wat in vrachtvervoer per fiets om de CO2-uitstoot te verminderen. De Europese Commissie steunt daarom het project Cycle Logistics om het vervoer per fiets te bevorderen. Ton Daggers is vertegenwoordiger in Nederland.

Eten bezorgen

De interesse voor bakfietsen vanuit het midden- en kleinbedrijf groeit snel, merkt Daggers op. ‘Vooral in de voedselsector zie je het gebruik toenemen, maar ook bijvoorbeeld een tuincentrum in Zwolle heeft een bakfiets neergezet voor klanten, evenals de Ikea in Delft. Gemeente Utrecht biedt sinds kort twee elektrisch ondersteunde bakfietsen aan om de bakfiets te promoten als alternatief vervoer voor korte boodschappenritten per auto.’

Weinig innovatie
Daggers ziet dat zelfs grote Europese bedrijven interesse tonen, maar dat de techniek achter blijft. ‘Organisaties willen bedrijfszekerheid en zijn op zoek naar elektrisch fietsvervoer waarmee een grote capaciteit verkregen kan worden. Er nog maar weinig gedegen opties ontwikkeld. Het Amsterdamse Urban Arrow heeft een goede elektrische bakfiets ontworpen, maar ook daarvan is de capaciteit beperkt.’
‘Meestal wordt er een motortje in de bakfiets gezet en niet vanuit een nieuw concept een fiets ontwikkeld. Langzaamaan zijn ontwerpers bezig om de elektrische motor om het  frame heen te bouwen. Deze innovaties komen vooral uit Duitsland. Er ligt hier een opgave voor de fietsindustrie als Nederland echt een fietsland wil blijven.’
Toch hoeven we niet alle hoop op Nederlandse innovatie te laten varen. Jort Nijhuis heeft als afstudeerproject voor PostNL een elektrische aanhanger ontwikkeld die maar liefst 200 kilo kan torsen.

Tekst: Kirsten Dorrestijn

Categorieën