Hamburgers op je rug

Je ziet ze steeds vaker in de stad: fietsers met een grote vierkante rugzak die maaltijden bezorgen. ‘Driver van de week’ Willem Tol (18) doorkruist op zijn opoefiets heel Haarlem en Bloemendaal. Zo hard hij kan.   

‘Het was een idee van mijn vriend Koen. Die vond het wel iets voor mij. Ik vind fietsen helemaal niet erg en als je daarbij ook nog geld kunt verdienen, is het helemaal mooi. Het is ook fijn dat je het rooster per week kunt bepalen en dus de ene week meer kunt werken dan de andere. In de weekenden is het sowieso drukker dan door de week. Maar de topdagen zijn de dagen dat het mooi weer is. Dan is iedereen lekker naar het strand geweest of heeft op een terrasje gezeten en dan hebben ze ’s avonds geen zin meer om te koken. Ik heb een keer een shift gehad dat ik drie uur vrijwel non-stop aan het fietsen was en wel veertig kilometer heb gefietst.’

Google Maps
‘Er zijn verschillende restaurants in Haarlem aangesloten bij Deliveroo: van kiprestaurant tot pizzeria en van grillbar tot veganistisch restaurant. Het zijn wel échte restaurants, beter dan een gemiddelde pizzaketen. Elke fietser – we worden ‘drivers’ genoemd omdat Deliveroo een Brits bedrijf is – heeft een app op zijn telefoon die je locatie bijhoudt. Als er een bestelling binnenkomt, kijkt het systeem welke driver het dichtst bij het restaurant aanwezig is en vrij is om een bestelling te doen. Als je de bestelling via je telefoon accepteert, fiets je zo snel mogelijk naar het restaurant en daarna met Google Maps naar de klant. De maximale afstand tussen een restaurant en de klant is 2,5 kilometer. De tijd tussen bestellen en bezorgen is dan gemiddeld een half uur.’

Geen fooi in de villawijk
‘Soms krijg je fooi, maar echt niet altijd. Het hangt van het weer af. Bij slecht weer hebben ze medelijden met je en krijg je fooi. En als het mooi weer is, hebben de klanten een goed humeur en krijg je óók iets extra’s toegestopt. De locatie maakt ook uit. Ik fiets vaak naar villawijken in Bloemendaal of naar de rijke buurten in Haarlem. Daar geven de mensen bijna geen fooi. Maar de mensen in gewone buurten juist wél. Waarom weet ik ook niet, maar het verbaasde me in het begin wel.’

Klapband
‘Ik werk op mijn oude vertrouwde opoefiets waar ik al de hele middelbare-schooltijd mee doe. Zonder versnellingen, gewoon hard trappen. Voordat ik met een shift begin, pomp ik mijn banden altijd op. Op een dag had ik iets té hard gepompt. Ik kreeg een klapband net voordat ik moest beginnen met werken. In dat soort gevallen bellen we altijd met de ‘drivers support’, dat zijn de medewerkers op kantoor die de shifts indelen en problemen oplossen. We zijn met veel bezorgers, dus het lukt altijd wel om een shift over te laten nemen. De meeste jongens willen altijd wel extra werken en wat meer verdienen. Jongens ja, ik denk dat er op de 60 bezorgers misschien maar 5 meiden werken!’

Aanspraak
‘Veel mensen weten niet dat hun maaltijd met de fiets worden bezorgd. Sterker nog: als ze je fiets niet zien staan, hebben ze het ook bij het bezorgen niet eens door. Het eten vervoeren we in geïsoleerde rugzakken, niet in fietstassen. De rugtas is stabieler waardoor de maaltijden minder heen en weer schudden tijdens het vervoer. Soms is het wel zwaar, bijvoorbeeld als je zeven hamburgermenu’s in je tas vervoert. Na een lange en drukke shift voel ik mijn rug. De maaltijd komen trouwens altijd warm aan, ik heb nog nooit klachten gehad dat het eten koud is. De routes worden slim ingedeeld en de tas isoleert goed. Je valt wel op, met je jas van Deliveroo en die grote rugzak. Ik word wel eens bij een stoplicht aangesproken door mensen die willen weten wat ik bezorg. Deliveroo is best een nieuw concept in Haarlem. Maar het lijkt wel elke week drukker te worden.‘

Driver van de week
‘Bij Deliveroo houden ze ook je score bij. Ik ben al een paar keer ‘driver van de week’ geweest. Ze kijken dan of jouw reistijd korter is dan je volgens Google Maps nodig zou hebben: dus gewoon of je snel fietst en of je snel reageert op bestellingen die binnenkomen. Ik had in die week bijvoorbeeld een berekende reistijd via Google van 10,6 minuten, terwijl ik er maar 6 minuten over deed. Ik kreeg er verder niks extra voor hoor, maar ik vond het wel leuk. Het is ook mijn streven: hard fietsen en snel bezorgen. Dat is toch de eer van dit werk.’

Restaurant-eten aan huis
Deliveroo is een samentrekking van ‘deliver’ en ‘kangooroo’. Het van oorsprong Britse bedrijf is begonnen in Londen. In Nederland beperkt het zich nog tot Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Utrecht, maar binnenkort komen er nieuwe steden bij. Concurrenten zijn Foodora (Duits bedrijf, geworteld in Zalando), TringTring (Amsterdam, voor delicatessenwinkels) en Tante Bep (kleine Nederlandse speler op de markt).
Bezorgen per fiets gaat minder snel gaat dan per scooter. Willem hoort nooit klachten over lauw eten, maar wie op de Facebookpagina van Foodoraa en Deliveroo kijkt, ziet dat er wel degelijk klachten zijn. Het blijft een zorgenkindje in de bezorging, zeker omdat de restaurants zelf verantwoordelijk zijn voor de temperatuur en de verpakking van hun maaltijden.
Klanten bestellen via website of app bij een restaurant in de buurt en betalen ongeveer 2,50 euro om het thuis te laten bezorgen per fiets. Het bedrijf ontvangt per bestelling een commissie van het restaurant. Voor restaurants een uitkomst: ze hebben extra klandizie, zonder dat ze een eigen bezorgsysteem hoeven op te zetten. Ook hun naamsbekendheid neemt als vanzelf toe door de vermelding op de app en de website. De bezorging is relatief goedkoop, omdat de drivers hun eigen fiets meenemen en er geen benzine voor scootertjes nodig is. De bezorgers staan in de rij voor het werk: de betaling is wat meer dan het minimum jeugdloon, het is lekker buiten, de drivers hebben onderling goed contact en er is fooikans. Veel scholieren vinden dit veel  leuker dan vakkenvullen in de supermarkt.

www.tringtring.nl: voor boodschappen van delicatessenwinkels, Amsterdam

www.deliveroo.nl: Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Utrecht

www.foodora.nl: Amsterdam, Utrecht en Den Haag

www.tantebep.nl: Amsterdam en Den Haag

Tekst: Karine Hoenderdos

Foto: Corné Sparidaens

Categorieën