Klassiek ontwerp: halve eeuw ongewijzigd

Handen af van de Jumbo-pomp

Bijna iedere fietser in Nederland heeft zo’n fietspomp, maar bijna niemand kent het merk: de Jumbo-fietspomp (16,95 euro). Aan het ontwerp is al meer dan een halve eeuw niets veranderd.

jumbo10
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

Inmiddels zijn er meer dan vijf miljoen Jumbo-pompen verkocht en de vraag neemt maar niet af. De pomp wordt gemaakt door Presikhaaf Bedrijven in Arnhem, een sociale werkvoorziening.

Jaarlijks verlaten daar 80.000 Jumbo-pompen de productielijn. Oorspronkelijk komen Jumbo-pompen uit Ede. Toen er in de jaren zeventig geen opvolger was die de fabriek kon voortzetten, ging de productie over naar Presikhaaf. ‘De pomp is voor onze doelgroep een mooi product om te maken’, vertelt Gerard Romijn van Presikhaaf Bedrijven. Niet alleen de productie is stabiel, ook de samenstelling van de ploeg die de pompen in elkaar zet is al jarenlang dezelfde.

Duurzaam
Hoe verklaart Romijn het aanhoudende succes van de Jumbo? ‘De pomp is heel duurzaam. Hij gaat niet gauw kapot. En als er toch iets stukgaat, kun je hem repareren. Reserveonderdelen zijn gewoon bij Halfords te koop. En dat kan met die pompen niet.’ Hij wijst naar de hoek van zijn kamer waar plastic pompen van de concurrenten staan. Volgens Romijn zijn het kwetsbare producten.

Fietstraditie
Maar de Jumbo-pompen gaan moeiteloos tientallen jaren mee. Zo’n lange levensduur stuwt de verkoop niet op. Hoe slaagt Presikhaaf Bedrijven erin om jaar in jaar uit toch zo veel pompen te verkopen? Romijn: ‘Als mensen trouwen, kopen ze een Jumbo-pomp. Ze krijgen kinderen. En als bijvoorbeeld de dochter uit huis gaat, neemt ze de fietspomp mee en dan moet vader weer een nieuwe kopen.’ Met andere woorden: als de Nederlandse fietstraditie standhoudt, heeft elke generatie weer een Jumbo-pomp nodig.

Twinny Load
Er komen nog meer iconen van de Nederlandse fietscultuur uit de hallen van Presikhaafbedrijven. De doosjes met plakspullen van Simson worden bij Presikhaaf samengesteld en ingepakt. En binnenkort begint de productie van de fietsendragers van Twinny Load in Arnhem.

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.