Internationale bakfietsconferentie

‘Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen zijn de echte bakfietsfietslanden. Maar Spanje is sterk in opkomst’, zegt Jos Sluijsmans, organisator van het International Cargo Bike Festival, komend weekeinde in Nijmegen.

Zaterdag komen 250 deelnemers uit 25 landen naar de internationale bakfietsconferentie om te praten over transport per bakfiets. ‘Nederland is één van de koplopers op dit gebied, maar we dragen het te weinig uit’, zegt Sluijsmans van Fietsdiensten.nl, een bedrijf dat zich bezighoudt met fietspromotie.

Duitsland
Jorrit Kreek van Urban Arrow uit Amsterdam heeft dezelfde ervaring. Urban Arrow maakt bakfietsen met trapondersteuning. Kreek moet het vooral van de export hebben naar onder andere de Verenigde Staten, Zwitserland en Duitsland. De degelijke aanpak van de Duitsers maakt indruk op Kreek. Er zijn allerlei projecten om in steden het vervoer van pakketjes per bakfiets te doen. ‘De Duitsers lopen voorop met de Energiewende. Iets soortgelijks doen ze nu ook op het gebied van transport’, aldus Kreek.
Ook de Europese Unie wil graag dat er in de steden meer per bakfiets wordt getransporteerd en steunt daarvoor het project CycleLogistics. En samen met de Cyclelogistics-organisatie organiseert Sluijsmans de bakfietsconferentie.

Professionalisering
Ook zonder de steun van de EU komt bakfietstransport al goed op gang. Sluijsmans: ‘De fietskoeriersbedrijven van tien jaar geleden waren vrije jongens die lekker wilden fietsen. Nu wordt het veel bedrijfsmatiger aangepakt. Een bedrijf dat een grote rol in deze ontwikkeling speelt, is DHL. Dat is een echte wereldspeler. In Nederland heeft DHL 33 busjes vervangen door cargobikes en dat is een groot succes. Het afgelopen jaar heeft DHL ook cargobikes ingezet in Luxemburg en Griekenland. En ze gaan ook in Wenen aan de slag.’

Spanje
Een opkomend bakfietsenland is Spanje, zegt Sluijsmans. ‘Daar zijn de laatste jaren veel bezorgdiensten per fiets opgekomen. Dat kan komen door bezorgdheid over het klimaat en de luchtkwaliteit. Maar de economische crisis zal ook een rol spelen.’
Een Spaans bedrijf speelt op de nieuwe bedrijvigheid in en heeft software voor fietskoeriersbedrijven ontwikkeld en hoopt die op de bakfietsconferentie aan de man te brengen.

Frietfiets
De belangstelling voor de bakfietsconferentie is veel groter dan Sluijsmans had durven hopen. Hij rekende op 120 deelnemers. Het zijn er 250 geworden. Ook een Hongaars camerateam heeft zich gemeld om verslag te doen. Aanmelden kan echt niet meer, benadrukt Sluijsmans.
Maar op de publieksdag op zondag kan iedereen gewoon komen. Allerlei bedrijven presenteren daar hun transportfietsen. En de catering gaat ook per bakfiets. Er is een rijdende pizzaoven, een ijsfiets, een koffiebakfiets en een frietfiets. Als je wat anders wilt: champagne en oesters worden ook vanuit een bakfiets uitgevent.
En je kunt je eigen schilderij fietsen:

 

Lees ook: de grote bakfietsentest

Kijk op: www.bakfietstreffen.nl

 

Categorieën