Controverse

Is een damesfiets beter dan een herenfiets?

Veilig Verkeer Nederland en Team Alert adviseren in een persbericht de Nederlandse man om vaker te kiezen voor een fiets zonder stang. Dit zou veiliger zijn in het verkeer. Moeten we vrezen voor het einde van de herenfiets? De Fietsersbond vindt dat beide modellen voor- en nadelen hebben.

Gazelle NL

VVN en TeamAlert adviseren vooral oudere heren en jonge vaders om een damesfiets te kopen. Volgens Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond, klopt het verhaal van de twee organisaties wel, maar is dat geen reden om het herenframe maar meteen af te schrijven. “‘Een traditioneel herenframe, het diamantframe, is stijver en lichter dan een damesframe met lage instap. Zeker bij veel bepakking of hoge snelheid merk je dat. Als je als vrouw soepel en lenig bent, kun je net zo goed op een herenmodel rijden. Een lage instap is handig als je wat ouder wordt. Of als je met kinderen fietst, want dan kan je die beenzwaai niet maken door het kinderzitje. Maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen.”

Vrijheid voor een herenfiets

Verder lezen

Volgens Douwtje de Vries van de Fietsersbond is het vooral belangrijk dat je kiest voor een fiets waar je je prettig op voelt. “Er zijn heel veel verschillende modellen, en veilig fietsen begint bij een fiets waar je je fijn op voelt en die past bij jouw behoefte. Is dat een diamantframe, dan kies je daarvoor, of je nu man of vrouw bent. Het is wel belangrijk om de fiets goed af te stellen op jouw lichaamsbouw. Zorg ervoor dat je goed met je voeten bij de grond kunt en dat je een goede zithouding hebt.”

Reacties

  1. Het is onzin. Een damesmodel heeft niet per definitie een hogere zit. Het zelfde model in dames en herenversie heeft vrijwel de zelfde geometrie. Heren zijn vaak langer en zullen het zadel hoger zetten. Ook op eens damesmodel.

  2. Er is een oplossing: zie www.leveler.eu
    Zelf maak ik al twee jaar gebruik van een zadelpen die in hoogte
    varieert. Ideaal.

  3. Sjef says:

    Door voorgaande schrijver worden twee constructieve eigenschappen met elkaar verward, namelijk sterk/zwak versus slap/stijf. Een slap frame is niet noodzakelijk zwak en een stijf frame niet noodzakelijk sterk. Ook is een belast gewicht boven de 100kg niet zo eenvoudig aan te wijzen als een oorzaak voor framebreuk. Daar spelen veel meer factoren een rol, zoals het wegdek, de snelheid waarmee gereden wordt en de schokken die worden ondergaan, bagage en waar die wordt bevestigd. Niemand betwist de stijfheid en sterkte van het "diamantframe".
    Deze hele discussie is ontstaan vanwege een heel ander vraagstuk, maar omdat het achtergrondrapport niet in zijn geheel is vertaald, wordt dat steeds uit het oog verloren.

  4. MikeRZ says:

    Ja, jammer dat het stuk niet vertaald is.

    Ik heb m.b.v. een vertaalprogramma enkele delen vertaald en krijg het idee dat het rapport veel voorzichtiger is in de conclusie dat een damesframe veiliger zou zijn.

  5. Ik heb enige ervaring met het opknappen van oude fietsen, o.a. weesfietsen, voor schenking aan vluchtelingen, en daarbij moet het frame nauwkeurig worden bekeken, en een proefrit is onontbeerlijk. Er worden aanzienlijk meer dames- dan herenfietsen afgekeurd op gebroken, kromme en doorgezakte frames en niet "sporen". Breuken doen zich voornamelijk voor op en rond de zitbuis: bij de bovenste las, en bij het bracket. Sparta had vroeger het "frame uit één stuk" en juist die damesmodellen breken af naast het bracket, meerdere keren aangetroffen, nooit bij een herenmodel. Voor en achtervorken raken ook krom of breken ook, maar dat hangt niet af van dame of heer, hooguit van de belasting, bv passagiers op de bagagedrager. Daar kan de hele fiets niet tegen. Ook komen kromme zadelpennen voor, als er kennelijk iemand op heeft gereden die te lang was voor die fiets. Dat komt bij mannen meer voor dan bij vrouwen. En dat alles zonder zichtbare aanrijdingsschade. Vooral goedkopere opoefietsen hebben last van doorzakken; ik heb er gezien waar de gebogen bovenbuis tegen de onderbuis zat en zichtbaar was dat zitbuis en balhoofd niet meer parallel waren. Herenfietsen hebben vaker gebroken spaken en een "afgeragde" indruk, zonder dat het frame krom is. Vooral puberjongens gaan zoals bekend vaak heel ruw om met hun fiets.
    Dat het wegdek een rol speelt is duidelijk, maar dat hangt niet van man of vrouw af, maar meer van de wegbeheerder, waarbij er nogal wat zijn die vrijwel geen enkel onderhoud plegen aan de fietspaden. Kinderhoofdjes zijn funest voor elke fiets, en ook daar: juist damesfietsen.

Reageer ook op ons forum

6 meer reacties

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid