Koga kiest Bosch

Duitsers willen op hun elektrische fiets het liefst een motor van hun eigen elektronicagigant Bosch. Om geen klanten te verliezen laat Koga daarom voor de nieuwe E-lement het eigen ION-systeem vallen.

‘Bosch heeft een hele sterke naamsbekendheid’, verklaart Harald Troost van Koga uit Heerenveen. Koga is onderdeel van de Accell Group, waar ook Batavus en Sparta bij horen. Bosch staat volgens Troost bij de Duitsers te boek als ‘betrouwbaar en sterk’.

Middenmotor
Bosch heeft gekozen voor een middenmotor, dat betekent montage van de motor ij de trapas. Tot dusverre hadden de Koga-fietsen met ION-technologie alleen een motor in het voor- of achterwiel.
TestKees vindt de keuze voor Bosch een goed idee. ‘Een middenmotor is gunstig voor het rendement, je haalt zo meer kilometers uit de accu. En een middenmotor biedt meer vrijheid bij het ontwerpen. Met een motor in het achterwiel moet je wel voor een derailleurversnelling kiezen. Met een motor bij de trapas kun je ook een naafversnelling monteren.

E-Inspire
Tenslotte is een elektrische fiets met een middenmotor stabieler. Een fiets met een motor in het voorwiel kan in de bochten met grind op de weg wegglijden.’ Koga-klanten in Nederland kunnen binnenkort ook de voordelen beproeven van de middenmotor van Bosch. Voor de Benelux levert Koga de E-Inspire met een Bosch-motor.

Lees ook het testverslag vanTestKees over de e-bike met automaat van Riese & Müller, ook met een Bosch-motor .

 

Categorieën