Nieuwe campagne van Rijksoverheid

Kort ritje? Da’s zo gefietst!

De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer, en een derde korter dan 5 kilometer. Om mensen te stimuleren vaker voor de fiets te kiezen, is Rijksoverheid een nieuwe publiekscampagne gestart: Kort ritje? Da’s zo gefietst! Maandag 8 mei gaf staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) het startschot voor de drie jaren durende campagne.

Staatssecretaris Heijnen: “Gezonder leven en meer bewegen staat bij het begin van elk nieuw jaar bij veel mensen bovenaan de lijst met goede voornemens. Met deze campagne helpen we een handje mee. Het is vaak heerlijk om voor kleine stukjes de fiets te pakken. Even wat beweging, een frisse neus en een leeg hoofd. Waar meer wordt gefietst, klaart de lucht vaak letterlijk en figuurlijk op.

Het doel van de campagne is dan ook om het bewustzijn te vergroten en mensen op een positieve manier te stimuleren voor korte ritjes vaker de fiets te nemen. Dat is lekker voor je lijf, voor je portemonnee en voor de natuur.

Campagne IenW Da's zo gefietst!

“We juichen het toe dat de overheid fietsgebruik stimuleert en deze campagne start. Er valt nog heel wat te winnen”, aldus Esther van Garderen, directeur Fietsersbond. “Wel helpt een campagne slechts deels. Zo spelen veiligheid en goede voorzieningen een belangrijke rol. Voor structurele verandering qua woon-werkverkeer moet de fiets ook fiscaal aantrekkelijker worden. Zo houd je in België en Duitsland je reiskostenvergoeding als je een leasefiets hebt”.  

Op de website daszogefietst.nl lees je meer over de campagne, de voordelen van fietsen en vind je feiten en cijfers.

Vrouw op fiets op de Zuidas

Waarom fietsen naar het werk?

Fietsen naar het werk is gezond, maar heeft nog veel meer voordelen. Lees meer

Categorieën