Lichtgewicht fietsbrug

Lichtgewicht brug
Tekeningen: De la Rive Box
Over het Amsterdam-Rijnkanaal komt bij Nigtevecht een spectaculaire nieuwe fietsbrug. Ontwerper Rogier de La Rive Box heeft voor de brug met vliegtuigontwerpers, betondeskundigen en materiaalonderzoekers gepraat om de lichtst mogelijke constructie te bedenken. De opritten worden gemaakt van Ultra-hogesterktebeton (UHSB).
Dat kan in allerlei mallen gegoten worden en hoeft niet dik te zijn om sterk en hard te wezen. De opritten worden maar vier centimeter dik. Dat betekent dat op beton bespaard kan worden en dat scheelt weer aanzienlijk in de CO2 uitstoot. Fietsers klimmen in drie cirkels naar ruim acht meter hoogte. Leuk detail: in de boog zitten zonnecellen. Die wekken niet alleen energie om de brug te verlichten maar verwarmen als het koud is het wegdek zodat de brug sneeuw- en ijzelvrij blijft.

Theo Zeegers van de Fietsersbond vindt een brug altijd beter dan geen brug, maar benadrukt dat een lange helling voor fietsers verreweg de voorkeur heeft boven een wentelpad. ‘Het fietspad moet breder worden dan normaal, want een fietser krijgt gauw een claustrofobisch gevoel in zo’n spiraal.’ Ook is de helling, die uit zal komen op iets meer dan 4%, aan de hoge kant. De provincies Noord-Holland en Utrecht nemen volgende maand de definitieve beslissing en dan moet de brug alleen nog ‘even’ gebouwd worden.

Suzanne Brink, redactielid Vogelvrije Fietser

Categorieën