Meer dan 80 procent van fietspaden naar middelbare scholen onder de maat

Fietsende scholieren in Rotterdam

De drukke fietspaden zijn voor het overgrote deel niet berekend op de stroom scholieren die ze moeten verwerken. Van de bijna 6.200 kilometer fietspad in Nederland die als ‘druk’ is gemarkeerd en die door veel scholieren worden gebruikt, is gemiddeld 81% te smal of veel te smal.

Vooral in de provincie Zeeland is het opletten, want daar is 154 van de 171 kilometer aan onderzochte drukke fietsroutes onvoldoende breed. Ook heeft 18% van alle drukke fietsroutes naar school een open verharding of is zelfs onverhard.

Dit blijkt uit het Onderzoek Kwaliteit Fietsroutes Naar Middelbare Scholen dat  ingenieursadviesbureau Sweco deed in opdracht van Bouwend Nederland.

Op gemeenteniveau blijken de fietspaden op de drukke fietsroutes voor scholieren in Ede (34%), Venlo (32%) en Deventer (30%) veel te smal te zijn. In jonge steden zoals Almere (50%) en Zoetermeer (45%) zijn aanmerkelijk meer fietspaden voldoende breed.  Landelijk gezien scoort slechts 16% van de drukke routes redelijk tot goed. Dit terwijl de druk op fietspaden steeds groter wordt. Dit komt door het toenemend gebruik van verschillende soorten fietsen, zoals bakfietsen, elektrische fietsen en bredere fietsen met kratjes voorop.  Bovendien stappen mensen steeds vaker op de fiets.

 Nog lang niet overal fietspaden met veiliger asfalt of beton

Ook de verharding van de fietsroutes werd onderzocht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen gesloten verharding (asfalt of beton), open verharding (gebakken klinkers, betonstraatstenen of tegels) en onverharde wegen. 18% van de drukke fietsroutes heeft zo’n open verharding of is zelfs onverhard. Voor de gemeenten Westland (52%) en Amersfoort (34%) is er een grote klus om open verharding te vervangen met gesloten verharding. In absolute getallen is Amsterdam koploper met 155 kilometer drukke fietsroutes voor scholieren met een niet gesloten verharding.  Ook het Westland (76 kilometer), Haarlemmermeer (73 kilometer) en Emmen (72 kilometer) kunnen wel asfalt en beton gebruiken op hun drukke schoolfietsroutes.

Investeringen nodig om fietsen veilig en comfortabel te houden

Om fietspaden veilig en comfortabel te maken, is afhankelijk van de gekozen oplossing een investering nodig tussen de €413 miljoen en €2,2 miljard euro. Hiervoor kunnen drukke fietsroutes voorzien worden van gesloten verharding, worden verbreed en kunnen wegen worden afgewaardeerd. ‘Onderzoek bewijst opnieuw dat de fietsinfrastructuur helemaal niet af is in Nederland’, zegt Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond. ‘Er moet veel meer in de fiets geïnvesteerd worden door alle overheden. Dat is geen luxe, maar keiharde noodzaak.’

Categorieën