Meer ruimte voor de fiets nodig voor bereikbare en verkeersveilige steden

Het gaat goed met de fiets. Omdat de fiets op de kortere afstand steeds vaker sneller en goedkoper is dan de auto, stappen steeds meer mensen op de fiets als ze bijvoorbeeld naar het centrum willen. Dat leidt tot steeds meer drukte op fietspaden en maakt het steeds moeilijker een plekje te vinden om je fiets te parkeren. Daarnaast is het risico op een ongeval voor fietsers de laatste jaren niet gedaald. Gemeenten moeten daarom letterlijk meer ruimte reserveren voor veilige infrastructuur voor fietsers en voor meer fietsparkeervoorzieningen.

Deze oproep deed Hugo van der Steenhoven 24 november jongstleden tijdens het congres van het vakblad Verkeerskunde van de ANWB. In zijn betoog ging de directeur van de Fietsersbond in op de eerste resultaten van analyses van de zogenaamde Fietsbalans. Daaruit komt onder andere naar voren dat fietsers in de steden eenderde van hun ritten over niet veilig ingerichte 50 km wegen rijden. Volgens de Fietsersbond moeten gemeenten serieus werk maken van het uitvoeren van de richtlijnene uit de handboeken: 50km/uur-wegen voorzien van brede fietspaden en verblijfsgebieden met 30km/uur en lage intensiteiten van het autoverkeer. Dat maakt het verkeer veiliger voor fietsers en er ontstaat tegelijkertijd meer ruimte voor het groeiend aantal fietsers.  

Het volledige het betoog van Hugo van der Steenhoven vindt u hier (pdf)

Categorieën