Microsoftachtig monopolie voor Bosch

De overmacht van Bosch op de markt van elektrische fietsen begint volgens TestKees op een Microsoftachtig monopolie te lijken. De meeste fietsmerken kiezen namelijk voor de vernieuwde middenmotor van Bosch.

In 2010 kwam Bosch met een systeem voor elektrische fietsen op de markt. Bosch bouwt zelf geen fietsen, maar levert de motor, accu, software en display voor de trapondersteuning. In hoog tempo heeft het Duitse merk de Europese markt veroverd. ‘We dachten dat we in vijf jaar twintig procent marktaandeel zouden hebben. Maar na drie jaar is het veertig procent’, zegt Klaus Kühn-Bettelyoun van Bosch.

Auto-industrie
Het bedrijf is groot geworden als toeleverancier van de auto-industrie. Er werken wereldwijd 306.000 mensen bij Bosch. Een groot deel van de omzet wordt gehaald in de automobieltechnologie. De opgebouwde kennis op het gebied van elektronica, sensoren en elektrische aandrijving geeft het bedrijf veel voordeel ten opzichte van kleinere spelers op de e-bikemarkt. 

Eurobike
‘Het bedrijf heeft zo’n dominante marktpositie dat de meeste merken klakkeloos voor de vernieuwde Bosch-motor kiezen’, zegt TestKees. 'De overmacht van Bosch begint op een Microsoftachtig monopolie te lijken.'
‘De casus Bosch, de manier waarop zij succesvol de markt betreden hebben en gelijk marktleider zijn geworden, zal nog jarenlang op universitaire Marketing & Branding- studies als voorbeeld gegeven worden. Dat hebben ze ontzettend knap en succesvol gedaan’, zegt Jeroen Biesbroek van het Nederlandse fietsmerk Multicycle in het vakblad Fietsmarkt.
Het vakblad Tweewieler meldt dat door de grote vraag de levertijden met zes tot acht maanden zijn gegroeid. Elektrische fietsen met de nieuwe Bosch-motor zijn voor sommige merken wat later beschikbaar voor de consument.

TestKees heeft het nieuwe Bosch-systeem ( de Active Line ) al bekeken op de internationale fietsbeurs Eurobike. Wat is zijn oordeel?

Efficiënter
‘Bosch zegt dat de vernieuwde middenmotor efficiënter is. En dat zou tot een grotere actieradius moeten leiden. Bosch heeft dat gedaan door een stelsel van tandwielen in te bouwen. Wat de fietser een fijn traptempo vindt, is voor een elektromotor een veel te laag toerental om efficiënt te kunnen werken. Een stelsel van tandwielen zorgt ervoor dat het traptempo wat dichter bij het ideale toerental van de motor komt. Het enige wat je van deze aanpassing ziet, is een opvallend klein voorblad.’

Minder lomp
‘Ander voordeel van het kleine voorblad is dat de ketting bijna niet meer van het tandwiel kan vallen. Met een groot voortandwiel en een scheve kettinglijn bij gebruik met derailleur heb je een kettinggeleider nodig om te zorgen dat de ketting er niet af kan vallen. Slijtage van het kleine voorblad is volgens Bosch gelijk gebleven omdat ze nu gebruik maken van een gehard stalen tandwiel in plaats van een aluminium tandwiel dat ze in de oude versie gebruikten.
Qua uiterlijk is de motor verbeterd. Het systeem is compacter en ziet er daardoor minder lomp uit.
Ook de sensoren zijn verbeterd. Volgens Bosch meet het systeem nu maar liefst 1000 keer per seconde de snelheid, kracht en traptempo.’

Geluid
‘Op de beurs heb ik het nieuwe systeem kort kunnen testen. Wat opvalt, is dat de lichte trilling die je met het oude systeem in de pedalen kon voelen verdwenen is. De ondersteuning voelde in alle omstandigheden zeer goed. Minpunt, dat gebleven is, is het geluid van de motor. Vooral goed hoorbaar als je met een hoog traptempo fietst.
Niet nieuw is de accu die gekozen kan worden. Bosch levert een 300Wh en 400Wh accu. Met 400Wh accu kun je met volle ondersteuning ‘maar’ 60 km, terwijl er toch behoefte bestaat aan grotere accu’s voor een hogere actieradius.’

Groot display
‘Bosch presenteerde ook een nieuw display. Een multifunctioneel display in iPad-formaat waarmee de fietser een compleet navigatiesysteem krijgt (op basis van de OpenStreetMap-kaart) en die met bluetooth kan communiceren met de smartphone waardoor alle functies van de telefoon beschikbaar zijn op het display tijdens het fietsen. Het display is in 2015 beschikbaar. Het nieuwe display is ook los te koop ter vervanging van het oude display.’
 

Categorieën