‘Nederland moet zelf fietsen produceren’

mokumono

Van een concept op de Dutch Design Week tot een fiets die volgend jaar echt in productie komt. Met de EPO bike lijkt het te gaan lukken. ‘Ik ga er honderd procent van uit dat deze fiets er komt.’

Op de Dutch Design Week in Eindhoven trok de fiets van Bob Schiller afgelopen najaar de aandacht. ‘Je moet je voorstellen dat er op zo’n dag 30.000 mensen langskomen die alles willen weten van de fiets. Dat is vermoeiend maar ook leuk. Natuurlijk hoorde ik wel  geluiden dat het nooit realiseerbaar kon zijn, maar in het algemeen was men heel positief,’ zegt Schiller die inmiddels is afgestudeerd aan de Dutch Design Academy in Eindhoven.

mokumono
Beeld-auteur: Michiel Slütter

Stijf frame

Later merkte Schiller dat deze sceptische reacties niet helemaal ongegrond waren. Er moest het een en ander veranderd worden om de fiets daadwerkelijk te kunnen produceren. ‘Zo lijkt een enkelzijdige achtervork toch niet haalbaar, deze zal er in de productieversie dus anders uit gaan zien. Daarnaast moest ook het frame worden verstevigd en moet de stijfheid er van omhoog. Dat ontwerp is inmiddels af, waardoor alleen het financiële aspect nog een heikel punt kan zijn.’

Fietsproductie in Nederland

Het frame van Schillers fiets is afwijkend. Aan de gangbare productietechnieken uit de fietsindustrie heeft Schiller niks. ‘Het productieproces is vergelijkbaar met dat van een auto. Door twee plaatdelen samen te persen en het frame te puntlassen, kan er goedkoop worden geproduceerd. Alleen wordt er vooraf meer kapitaal gevraagd omdat de matrijzen duur zijn in aanschaf. Later moet dit zich dan uitbetalen door de massaproductie.’
Met deze techniek kun je volgens Schiller toch in Nederland blijven produceren. ‘Steeds meer fietsfabrikanten laten frames in China en Taiwan maken. Daar is het natuurlijk veel goedkoper. Maar ik vind dat Nederland, als toonaangevend fietsland, ook zelf fietsen moest blijven produceren. Dat was voor mij ook een belangrijke motivatie om de EPO bike op deze manier te ontwerpen.’
Schiller is nu druk bezig met het regelen van het startkapitaal van een ton. Van eerste concept tot eindproduct, het heeft even geduurd. ‘Het eerste ontwerp leek al op de EPO bike zoals die nu in productie gaat. Later kijk je meer naar de details en naar de afwerking van de fiets. Dit proces leverde de EPO bike op zoals die op de Dutch Design Week te zien was.’ Schiller verwacht dat de EPO bike begin 2016 op de Nederlandse markt komt. ‘Deze fiets gaat er komen, daar heb ik vertrouwen in.’ Naar verwachting zal de EPO bike aan te schaffen zijn voor ongeveer 1500 euro. Schiller wil overigens ook een goedkopere versie op de markt brengen voor minder dan 1000 euro.

Categorieën

default-person

Allard Bolks

Redacteur

Allard Bolks liep in 2015 stage bij ons ledenblad Vogelvrije Fietser.