Nieuwe plannen RijnGouweLijn stap voorwaarts

De Fietsersbond heeft met belangstelling kennis genomen van het voornemen van de gemeente Leiden en de provincie Zuid-Holland om te komen tot de aanleg van de RijnGouweLijn via het alternatieve tracé Hooigracht – Langegracht. Het is verheugend dat de bestuurders nu weer op basis van inhoud overleggen en de nieuwe plannen zijn een duidelijke stap voorwaarts.

Het standpunt van de Fietsersbond over de RijnGouweLijn is onveranderd: de Fietsersbond is voorstander van verkeerssysteem waarin openbaar vervoer en fiets elkaar versterken. Naar het oordeel van de Fietsersbond reed de lightrail op het Breestraattracé de fiets juist in de wielen. De veiligheidsonderzoeken in opdracht van de gemeente hebben dit oordeel bevestigd. Ondanks veel inzet is het niet gelukt deze problemen op te lossen. Daarmee is het Breestraattracé ongeschikt gebleken, ook als terugvaloptie.

Of het tracé Hooigracht – Langegracht wel kan leiden tot een versterking van openbaar vervoer en fiets, moet nog blijken. Voor de Fietsersbond is dat wel de uitdaging. Een belangrijke les is dat er ruimte voor lightrail en fiets geschapen moet worden. Het voornemen om de Hooigracht autoluw te maken is een noodzakelijk en goed voorstel. Een eindoordeel kunnen wij pas geven, wanneer de plannen in meer detail uitgewerkt zijn. De Fietsersbond denkt graag mee met het oplossen van de knelpunten op het nieuwe tracé.

Op grond van de eerdere veiligheidsstudie zijn sommige knelpunten nu al bekend. Wij noemen de Jan van Houtbrug en de Leeuwenhoek. Ook is al eerder gebleken dat de plannen voor Lammenschans onvoldoende uitgewerkt zijn. Wij vragen om aandacht en geld om deze knelpunten in de nieuwe plannen wel op te lossen. De grote investering van de RijnGouweLijn is naar ons oordeel alleen gerechtvaardigd, als de verkeersveiligheid van alle modaliteiten daarvan profiteert.

Een probleem is de juridische opstelling van de provincie. Met het recente voorstel van Gedeputeerde Staten om het streekplan vast te stellen, wordt juridisch het tracé Hooigracht – Langegracht onmogelijk gemaakt. In dit stadium is een dergelijke opstelling contraproductief. De Fietsersbond roept Provinciale Staten dan ook op om niet op voorhand alternatieven te blokkeren en het besluit over het nieuwe Streekplan uit te stellen.

De slechte algemene verkeersveiligheid in Leiden en de tienduizenden fietsers in de binnenstad rechtvaardigen een serieus en degelijk planproces. Aan de gemeenteraad en het college van B & W vragen wij gelijk met het accorderen van de intentieverklaring te besluiten tot het laten doen van een grondig onderzoek naar de verkeersveiligheidseffecten op alle weggebruikers. Alleen op die manier kunnen tijdig in het planproces de veiligheidsproblemen herkend en serieus genomen worden.

Categorieën