Fietsersblog

Nieuwsflits: Fietskudde groter dan autokudde

1 op de 4 mensen gaat op de fiets naar zijn werk. 3 op de 4 mensen dus niet. Volgens gedragspsychologen zijn onder andere dit soort cijfers er debet aan dat het fietsgebruik steeds verder afneemt in Nederland. Deze cijfers werken namelijk als negatieve sociale bewijslast voor fietsen. Je bent schijnbaar een kleine minderheid als je ’s ochtends naar je werk fietst. Als mens zijn we zo in elkaar gezet dat we liever bij de grote kudde horen. Deze cijfers maken daardoor dat je je als fietsers eenzaam voelt en bij de gemiddelde mens ontstaat als gevolg van dit gevoel een onbedwingbare drang om ook met de auto naar het werk te willen.
Politieke partijen signaleren deze drang en sommige lijken, gezien de partijprogramma’s die naar buiten komen, daarom de fiets zelfs helemaal vergeten te zijn.

Nu heeft de Fietsersbond zich nog eens verdiept in de verplaatsingscijfers binnen Nederland ter voorbereiding voor de recordpoging Heel Nederland Fietst. En wat blijkt? Per dag fietsen meer dan 5 miljoen mensen. Naar school, naar de winkel, naar het bos en naar het werk. Totaal worden er per dag zelfs 14 miljoen ritjes gemaakt! Een duizelingwekkend aantal dat mijn gevoel van eenzaamheid meteen deed verdwijnen. Het mooiste cijfer vind ik zelf het volgende: tussen 8 en 9 uur ’s ochtends zitten er meer mensen op de fiets dan in de auto. Sta daar eens even bij stil..

Midden in de ochtendspits zitten er meer mensen op de fiets dan in de auto…

Als dit cijfer bekend zou zijn, zou de sociale bewijslast dan opeens de andere kant opwerken? De grote kudde zit feitelijk gezien dus niet in de auto maar met een fris briesje in de haren op de fiets. Zouden verstokte automobilisten en busreizigers een onbedwingbare neiging in zich voelen opkomen om met de fiets naar het werk te gaan? Zouden landelijke peilingen gaan uitwijzen dat niet filerijden een probleem is, maar het gebrek aan fietsparkeerplaatsen op de Stations? En zou, als gevolg daarvan fietsbeleid opeens verschijnen als de panacee voor het landelijke mobiliteitsbeleid in de economische krappe tijden?

Ik hoop het wel en daarom nog maar een keer: Tussen 8 en 9 uur ’s ochtends rijden meer mensen op de fiets naar hun werk dan met de auto!

(Nu maar wachten op de moties en amendementen over de fiets die naar aanleiding van deze cijfers ongetwijfeld zullen worden ingediend tijdens de komende partijcongressen.)

 

Categorieën

Saskia Kluit

Saskia Kluit

Directeur 2015-2020

Fietsgeluk is samen met mijn familie op pad. Mijn moeder op de e-bike, met mijn man op de tourfiets en met mijn zonen op de OV-fiets. Ik zet me in voor fietsgeluk voor alle fietsers in Nederland. Jong, oud, snel of rustig aan: ik wil van Nederland een fietsland maken waar iedereen op alle uren van de dag lekker kan fietsen. Enorm trots ben ik op de Fietsvisie 2040 waarmee we ons als vooruitstrevende club op de kaart zetten. Maar nog trotser ben ik op onze vrijwilligers: mensen die zich inzetten voor beter en veiliger fietsen in Nederland.