Onderzoek: elektrische deelstep 

Wat goed is voor de e-step is ook goed voor de fiets

Max en Lasse laten plek voor elketrische deelfiets zien

Afgelopen half jaar deden studenten Max de Heus en Lasse Lánsky voor de Fietsersbond onderzoek naar (deel)LEV’s (Light Electric Vehicles) en LEVV’s (Light Electric Vracht Vehicles). Moeten we blij zijn met de komst van elektrische steps op de openbare weg? 

LEV’s zijn populair. Niet alleen zie je steeds meer elektrische bakfietsen op straat, maar er verschijnen ook steeds meer elektrische skateboards en elektrische steps. Die laatsten zijn officieel niet toegestaan op de openbare weg, maar ja, mensen gebruiken ze niet alleen in hun achtertuin. De Fietsersbond vraagt zich af: wat moeten we daarvan vinden? En waar moeten ze rijden als ze straks wel toegelaten worden? Het fietspad is al zo vol. 

Max de Heus en Lasse Lánsky studeren Ruimtelijke ontwikkeling aan de Hogeschool Windesheim en vonden dat interessante vragen. 

Wat heeft jullie het meest verrast in jullie onderzoek? 

Max en Lasse ‘We hadden van te voren niet gedacht dat we na ons onderzoek tegen deel-LEV’s zouden zijn. Ons advies is: laat geen deelsteps toe in Nederland.’ 

Deel-Lev’s bleken namelijk veel vervuilender dan Lev’s in eigen bezit. ‘We hebben niet alleen gekeken naar de energie die ze verbruiken als ze rijden, maar ook naar het productieproces en de levensduur. Mensen gooien zo’n stepje gewoon ergens neer. Ze zorgen er niet voor, dus gaan ze veel sneller kapot. En als Nederland beslist wel deelsteps toe te laten, test dan eerst in één gemeente om ervaring op te doen. Een ander voordeel van een e-step of e-skateboard in eigen bezit is dat de gebruiker daar niet voor de lol een uurtje op staat, maar er vaker gebruik van maakt en meer ervaring opbouwt. Vaak zijn ze dan ook van betere kwaliteit. Verreweg de meeste ongelukken met e-steps gebeuren ‘s avonds en ‘s nachts met onervaren mensen die misschien iets op hebben.’  

En waarom zou je nou op een stepje rijden als je ook kunt fietsen? 

‘Je neemt het makkelijk mee. En het is leuk. Het heeft een hoge fun-factor. 

Deelstepjes zijn in andere Europese steden al heel gewoon. Daarom hebben Lasse en Max voor hun onderzoek vooral gebruik gemaakt van onderzoek in die steden. Lasse en Max: ‘Parijs begon er mee. Daar lieten ze alle regulering los. Iedereen mocht ze aanbieden, maar dat werd een chaos. Die stepjes lagen overal. In Antwerpen pakten ze het anders aan. Daar hebben ze een maximum vastgesteld van het aantal deelstepjes dat over de stad verspreid mocht worden.
Om aan den lijve te voelen hoe het was gingen Max en Lasse naar Antwerpen. 

Hoe was dat in Antwerpen? 

‘Leuk. Leerzaam. Aanrader. Als wij nu een toeristisch dagje Antwerpen zouden doen zouden we geen fiets huren maar een stepje. Fietsen doe je thuis ook. En als je op je bestemming bent, zet je hem weer neer.’ 

e-steps goed idee?

De Fietsersbond wil dat jij veilig kan fietsen. Blij mee?

Doe mee!

Is het niet gevaarlijk? 

‘We voelden ons wel kwetsbaar als we naast auto’s reden. En je hebt op een e-step nog meer last van de kasseien dan wanneer je op een fiets rijdt. Verder geldt dat je overal waar je op je fiets onprettig rijdt je daar op de e-step nog meer last van hebt. Ons advies is ook om de krachten te bundelen. Niet e-steps tegen fietsers, maar samen zorgen dat de fietspaden veiliger en breder worden. Wat goed is voor de e-step is ook goed voor de fiets.’ 

Nog meer adviezen? 

‘Wij vinden het geen goed idee om per minuut te betalen. dat bevordert dat je je gaat haasten en meer risico neemt. Wij hebben nu een dagkaart gekocht van tien euro. Als we per minuut hadden moeten betalen waren we wel zestig, zeventig euro kwijt geraakt.’  

Ik las dat jullie ook hebben getest of je op een mobieltje kon kijken kijken tijdens het steppen. 

‘Klopt. Je moet echt wel twee handen aan het stuur houden.’ 

Andere adviezen van Lasse en Max

  • Op het fietspad: Laat LEV’s toe op het fietspad. De voertuigen komen het meest in de buurt van een fiets. 
  • Kwaliteitseisen: Laat in het belang van de veiligheid geen goedkope LEV’s toe van slechte kwaliteit.

    Voor de VrachtLev’s (LEVV’s) geven ze een ander advies: 
  • Laat de VrachtLev’s op de rijbaan rijden. Om grote snelheidsverschillen te voorkomen moet de maximumsnelheid op de rijbaan dan verlaagd worden van 50 naar 30.

De Fietsersbond is blij met het advies en neemt het mee bij het bepalen van een officieel standpunt. 

 

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.