Op bezoek bij de auto-industrie

Vorige maand was ik in Zweden bij de auto-industrie op bezoek. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het niet. De Fietsersbond werkt al enkele jaren samen met de autobranche en TNO om de verkeersveiligheid van personenauto’s bij een botsing met een fietser te verbeteren. We hebben geleerd dat het mogelijk is met nieuwe technieken tientallen dode fietsers op jaarbasis in Nederland alleen al te voorkomen. De meest effectieve maatregel is een airbag aan de buitenkant van de auto. Ook automatisch remmen voor fietsers is een interessante optie. Voor beide technieken zijn zeer moderne stereocamera’s aan boord nodig.

Science-fiction? Zeker niet. Op de autobeurs van Frankfurt dit voorjaar kwam Volvo met een model dat uitgerust is met een airbag voor voetgangersbescherming en automatisch remmen voor voetgangers.

Voetgangers-airbag op de Volvo V40

Voetgangers-airbag op de Volvo V40. Foto: Volvo Cars Nederland

Helaas beschermen deze fietsers onvoldoende, omdat fietsers harder rijden en bij een botsing hoger op de auto komen (en dus over de airbag vliegen). De oplossing is, simpel gezegd, een grotere airbag en een betere camera. De airbag hoeft niet de hele voorruit te bedekken, maar vooral wel de randen van de ruit, want die zijn het hardst.

Op 8 november laat het samenwerkingsverband Savecap in Helmond aan de pers en de wereld zien hoe ver ze is. De Fietsersbond, die al zes jaar ijvert voor technische innovaties aan auto’s, is verheugd dat er nu concrete resultaten bereikt zullen worden. Weliswaar op prototype-niveau, de fietsersairbag is nog niet volgende week via de winkel leverbaar. We hopen dat deze nieuwe veiligheidssystemen die fietsers beschermen, ook door de Europese keurmerken (Euro NCAP) erkend en beloond gaan worden.

Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond

 

Categorieën