Opgevoerde e-bike (maar voor de wet snorfiets)

Door een maas in de wetgeving mag een e-bike van Riese und Müller die 45 kilometer per uur haalt, verkocht worden als snorfiets. Een snorfiets mag volgens de Wegenverkeerswet maximaal 25 kilometer per uur. Hoe heeft Riese und Müller voor deze snelle elektrische fiets goedkeuring gekregen? TestKees zocht het uit en testte de rappe e-bike.

'Het geheim is dat de fabrikant de Blue LABEL Cruiser HS heeft laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring is alleen naar de constructiesnelheid gekeken zonder meetrappen. En die is door de fabrikant kunstmatig onder de 25 kilometer per uur gehouden. Dus door een maas in de wetgeving mag het voertuig als snorfiets verkocht worden met de bijbehorende maximumsnelheid. Maar als je zelf meetrapt, kun je maximaal 45 per uur halen. Bedenk dan wel dat je in Nederland in overtreding bent.

350 watt
Ik heb de snorfiets van Riese und Müller in de praktijk getest. En dat beviel erg goed. Hij rijdt bij snelheden tussen de 30 en 35 kilometer per uur stabiel en comfortabel. Tijdens een rit van Utrecht naar Putten (50 kilometer) haalde ik een keurig gemiddelde van 30 kilometer per uur. Dat is vergelijkbaar met een ligfiets. Het grote verschil is dat ik voor die snelheden met een ligfiets conditie moet opbouwen terwijl ik met de Cruiser lui kan fietsen. 45 kilometer per uur haalde ik alleen met flinke wind mee. Op wat langere ritten is de volle ondersteuning niet continu bruikbaar omdat je dan de accu te snel leeg trekt (de motor levert 350 watt in plaats van de gebruikelijke 250 watt). Remmen gaat uitstekend dankzij de hydraulische velgremmen van Magura. Enig minpuntje vond ik het schakelen met de versnellingsnaaf. Door de krachtige ondersteuning van de motor moet je even helemaal stoppen met trappen om te kunnen schakelen.

1 op 500
Als efficiënt voertuig is de Cruiser HS zeer geslaagd. Met een omgerekend benzineverbruik van 1 op 500 kilometer kun je comfortabel, snel en met weinig inspanning afstanden tot 30 kilometer binnen een uur afleggen. Er lijkt een duidelijke markt voor dit type voertuig merken we ook aan het aantal vragen dat wij krijgen over het opvoeren van elektrische fietsen. Hamvraag is natuurlijk welke regels er moeten komen voor dit soort voertuigen. De fiets kost 2990 euro.'

Een andere snelle e-bike van Riese & Müller is de blueLABEL CHARGER HS:

 

 

Lees ook: High speed op het fietspad

Categorieën