Fietsen naar 2040

Patrick van Hees: “Forenzen geeft stress. Maar niet als je fietst!”

“We moeten er voor waken dat de e-bike het niet helemaal van ons overneemt”

Patrick van Hees, ook wel de geluksprofessor genoemd, is gespecialiseerd in wat mensen gelukkig maakt. Hij schreef er verschillende boeken over. De fiets is wat hem betreft het ideale geluksvervoermiddel.

Fietspad naast het spoor in Zwolle
Beeld:

“Het is heel simpel: lichaamsbeweging is een van de beste dingen voor het geluk van de mens. Je maakt serotonine aan en daardoor voel je je beter. De cadans, de flow van het fietsen is haast te vergelijken met een soort mindfulness. Je bent simpelweg even nergens anders mee bezig. Dat is ook wel nodig, want alles in onze omgeving gaat steeds sneller. Een ander voordeel is dat je in de open lucht bent, wat je dag-nachtritme ten goede komt. We zitten eigenlijk te veel binnen met z’n allen waardoor de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon, onvoldoende wordt aangemaakt. Meer daglicht betekent meer melatonine en dus een betere nachtrust. Kortom: als je goed fietst, slaap je goed. Ook het feit dat je op de fiets je horizon verbreedt draagt bij aan geluk. Je ontmoet mensen, doet sociale contacten op.”

Actieradius

“Met de e-bike wordt je actieradius vergroot. In 2040 kun je kilometers verder rijden dan dat je voorheen deed. Mijn schoonvader heeft een elektrische fiets en die wordt daar echt gelukkiger van. Helaas voor hem is zijn fiets nu al een paar weken weg voor een reparatie. Je zou hem nu eens moeten zien. We moeten er wel voor waken dat de elektrische fiets het niet helemaal van ons overneemt. Straks hoef je helemaal niet meer te trappen. Een hoop voordelen blijven dan weliswaar bestaan, maar de lichaamsbeweging ben je dan kwijt. Dan heb je het gewoon over een elektrische scooter.”

“Ik mag hopen dat er geen helmplicht komt in de toekomst. Dat beknot je vrijheid en komt het geluk dus niet ten goede. Wat ik wel zie is dat de fiets steeds meer connected gaat worden. Nu al nemen  fietsclubs een steeds grotere vlucht. Straks kun je nog meer zien waar en wanneer je vrienden rijden. Ook krijg je computerprogramma’s waarmee je makkelijker binnen kunt fietsen, mocht het een keer minder goed weer zijn. Maar het echte fietsen zal een sympathiek imago blijven houden. Je doet immers iets milieuvriendelijks en goeds voor de maatschappij en je hebt voldoening na afloop. Ook dat draagt bij aan je geluksgevoel. Volksstammen wandelen naar Santiago de Compostella, maar fietsen kan natuurlijk ook. De fiets is een prima oplaadpunt. Het ontspant je.”

Bijeenkomst

Op de bijeenkomst Toekomst van de Fiets op 16 januari in Utrecht wordt Fietsstad 2018 bekend gemaakt. Daarnaast zijn er veel interessante sprekers over de toekomst van de Nederlandse mobiliteit.

Ontspanning

“Die ontspanning is meer dan nodig, want een op de zes werknemers in Nederland heeft signalen van een burn-out. Het ironische is: woon-werkverkeer draagt daar vaak aan bij. Het heeft een negatief effect op de stress. Maar niet als je fietst. Dan heeft forenzen juist een positief effect. Uit een Brits onderzoek kwam een tijdje geleden naar voren dat 90 procent van de mensen die fietsforenzen een beter humeur hebben en de stress van het werk beter achter zich kunnen laten zodra ze thuis zijn. Daardoor verbeterde niet alleen de aandacht voor hun sociale omgeving maar een meerderheid zei door het fietsen ook een betere relatie te hebben. De helft van de fietsende deelnemers aan het onderzoek zei bovendien daarbij ook nog beter te presteren op het werk. De universiteit van Stanford kwam met vergelijkbare resultaten. In hun onderzoek bleken fietsende werknemers 40 procent minder stress te ervaren.”

 

“Die resultaten zijn gewoon wetenschap. Daar zouden werkgevers juist iets mee moeten doen. Als je je werknemers echt gezond en gelukkig wil houden geef je ze geen auto van de zaak, maar twee fietsen van de zaak. Een die je zakelijk en een die je privé kunt gebruiken, om maar iets te noemen. Daar worden werknemers alleen maar beter van.

Met de komst van de e-bike wordt de fiets voor steeds grotere afstanden een interessant vervoermiddel. Habitat for Humanity is een van vele organisaties die de fiets op de kaart probeert te zetten. Ze hebben een van de beste mountainbiketeams van de EU. Dat straalt af op de hele organisatie. Maar ook als individuele werknemer kun je iets doen. Een echt effect heeft het fietsen overigens pas als je een half uur per dag aan het trappen bent. Kom je daar niet aan? Fiets desnoods gewoon nog een stukje extra om.”

Reacties

  1. Lomito says:

    [quote=“system, post:1, topic:1891”]
    “Met de e-bike wordt je actieradius vergroot… …Straks hoef je helemaal niet meer te trappen. Een hoop voordelen blijven dan weliswaar bestaan, maar de lichaamsbeweging ben je dan kwijt…”
    [/quote]Als ik terugkom van een avondritje met de speed pedelec waarbij ik een 1-1½ uur lekker doorgetrapt heb dan zweef ik ook heerlijk van de serotonine, dopamine en adrenaline. Met de trapondersteuning op maximaal, een gemiddelde snelheid van 39 km/uur (normaal 32) is het echt wel werken geblazen.

    Deze denkfout wordt door meer mensen gemaakt die denken dat de trapondersteuning resulteert in minder lichaamsbeweging of lagere fysieke inspanning. Deze is volledig vergelijkbaar met een gewone OEK-fiets met als belangrijkste verschil dat de gemiddelde snelheid een stuk hoger ligt.

    Overigens kun je op een OEK-fiets ook eindeloos rijden zonder noemenswaardige fysieke inspanning, zeg maar zoals scholieren naar huis rijden.

    De keuze voor een pedelec is logisch als het werk verderweg ligt dan 10+ km (20+ km voor de speed pedelec) en je niet bezweet op het werk wilt aankomen en toch wat lichaamsbeweging te hebben. Op de terugweg maakt het niet uit of je helemaal bezweet raakt want thuis wacht de douche. Een prima moment dus om even helemaal los te trappen en te genieten van de welverdiende serotonine.

  2. Sjef says:

    Die denigrerende opmerkingen over de speed pedelec worden door jou zelf opgeroepen, vanwege je star vasthouden aan een waanidee, nl dat het hier om een fiets gaat. Niemand maakt diezelfde opmerkingen over een snorfiets of een brommer, ook fietsen met hulpmotor, maar er is dan ook niemand die maar blijft drammen dat die in feite een fiets zijn.

  3. Lomito says:

    Volgens mij gaat het artikel erover dat forensen in de auto tot stress leidt als gevolg van de files en dat je die stress kunt vermijden door te gaan fietsen. Mijn ervaring is dat je inderdaad veel prettiger op je werk aankomt, je bent wakker en opgeladen om een dag te werken dan als je met de auto naar het werk rijdt en gelijk geconfronteerd wordt met horkerig rijgedrag, ochtendhumeurtjes en slapende automobilisten.

    Daarnaast wordt je door het fietsen beloond met allerlei heerlijke drugs die je zelf aanmaakt door het fietsen, serotonine, dopamine en adrenaline geven je een Superman-gevoel waardoor je je vrijer voelt, tot meer in staat en dat ook uitstraalt. Zelfs met de speed pedelec ervaar je dat geluksgevoel na een uurtje fietsen en daarvoor hoef je je niet eens in het zweet te werken. Voor de meeste kantoormedewerkers is geen douche op het werk beschikbaar zodat het zeer prettig is om niet al te bezweet op het werk aan te komen.

    En 's middags/'s avonds is het heerlijk om op de terugweg alle stress van het werk lekker weg te trappen op de fiets zodat je met een leeg hoofd thuiskomt. Aangezien thuis een heerlijke douche wacht en er geen bezwaar meer is om je helemaal in het zweet te trappen is dit de gelegenheid om aan je conditie te werken. Ook hier is de speed pedelec prima geschikt voor: de snelheid wordt wat verder opgevoerd, 's morgens 30-35 km/uur tegen 40-45 km/uur op de terugweg.

    Ik spreek veel forensen die de auto hebben ingeruild voor een speed pedelec en allemaal zeggen ze hetzelfde: was die speed pedelec er maar 10 jaar eerder al geweest! De gewone fiets is voor de meeste autoforensen een te grote stap, te lange reistijd en bezweet op het werk aankomen. Met de veel snellere speed pedelec is de reistijd nauwelijks langer dan met de auto, bij file zelfs korter, komt men niet bezweet op het werk aan en het fietsen zorgt dat men fitter is en minder last heeft van stress.

    Het is leuk om te zien dat steeds meer mensen de speed pedelec als alternatief voor de auto ontdekken en de voordelen daarvan dagelijks ervaren.

  4. Lomito says:

    Onderzoek van TNO heeft aangetoond dat mensen die overstappen van de auto op de elektrisch ondersteunde fiets fitter en gezonder worden dan de mensen die in de auto blijven forensen. Voor mensen die van een fiets overstappen op een (speed) pedelec is dat niet per definitie het geval. Als men dezelfde afstand blijft rijden met dezelfde gemiddelde snelheid dan zal men inderdaad minder langdurig en minder intensief bewegen. Wanneer echter voor een (speed) pedelec wordt gekozen om een langere afstand af te leggen met een hogere snelheid dan is er wel winst qua gezondheid.

    En dat blijkt de belangrijkste reden om een elektrisch ondersteunde fiets te kopen: door verandering van werk wordt vaak de woon-werkafstand groter en duurt het te lang om die afstand met een gewone fiets af te leggen. Naarmate die afstand groter wordt kiest men voor de gewone elektrische fiets (pedelec) of de snellere variant (speed pedelec). Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat mensen die een elektrische fiets hebben niet alleen langer en verder fietsen dan met een gewone fiets maar ook vaker de fiets pakken. Dit laatste kan ik bevestigen, ik gebruik de auto vrijwel niet meer, veel liever pak ik de speed pedelec en de tweede auto hebben we inmiddels verkocht wegens overbodig. Met al dat gefiets heb ik mijn vrouw aangestoken die nu ook op een speed pedelec naar haar werk (2x 17 km) rijdt, met dat verschil dat zij een mooi weer rijder is en ik door weer en wind ga. De auto gebruiken we alleen nog voor de maandboodschappen, vervoer van grotere en zware spullen en ritten over grotere afstand. In plaats van 24.000 autokilometers per jaar rijden we er nu nog zo’n 5.000!

    Er zijn meer redenen waarom mensen op de (elektrische) fiets gezonder zijn dan autoforensen. Een fietser ervaart minder stress in het verkeer dan de automobilist die steeds vaker en langer in files vast komt te staan. Met de fiets vermijd je die files en daarmee ook de stress die daardoor wordt opgewekt. En eventuele stress vanwege toestanden thuis en/of op het werk kunnen door het fietsen lekker weggetrapt worden, na een uurtje fietsen is je hoofd weer lekker leeg en kun je beter omgaan met stress.

    En verder rij je op een elektrisch ondersteunde fiets vaker routes met weinig/geen autoverkeer waardoor je als fietser ook minder uitlaatgassen van auto’s inademt. In de auto wordt regelmatig in file gereden en dan adem je gewoon de uitlaatgassen van je voorligger in. Zo ligt de fietssnelweg RijnWaalpad (Arnhem-Nijmegen) pal naast de snelweg A325 maar blijkt de luchtkwaliteit op het fietspad veel beter te zijn dan in de auto.

    Een bijkomend voordeel is dat je al die auto’s ziet stil staan op de snelweg en jij er met 40 km/uur voorbij rijdt…

  5. Wie heeft de luchtkwaliteit gemeten? VW waarschijnlijk.

    Uit ervaring weet ik dat er vlak naast een weg waar ook veel optrekkende diesels rijden de kwaliteit van de lucht slecht is. Er zit vreselijk veel roet in en dat adem je allemaal in.

    Maar nu snap ik wel waar de mee-trap brommer voor dient, met zo min mogelijk inspanning zo snel mogelijk langs zo’n weg gaan.
    Met minder inspanning hoef je niet zoveel te ademen en krijg je minder van die vuile lucht binnen.

Reageer ook op ons forum

10 meer reacties

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid