Fietsen naar 2040

Patrick van Hees: “Forenzen geeft stress. Maar niet als je fietst!”

“We moeten er voor waken dat de e-bike het niet helemaal van ons overneemt”

Patrick van Hees, ook wel de geluksprofessor genoemd, is gespecialiseerd in wat mensen gelukkig maakt. Hij schreef er verschillende boeken over. De fiets is wat hem betreft het ideale geluksvervoermiddel.

Fietspad naast het spoor in Zwolle
Beeld-auteur: Harry Gijsman

Patrick van Hees is spreker, schrijver en coach met als specialisatie 'Geluk'.

auteursfoto-patrick-van-hees-_web_
Patrick van Hees

“Het is heel simpel: lichaamsbeweging is een van de beste dingen voor het geluk van de mens. Je maakt serotonine aan en daardoor voel je je beter. De cadans, de flow van het fietsen is haast te vergelijken met een soort mindfulness. Je bent simpelweg even nergens anders mee bezig. Dat is ook wel nodig, want alles in onze omgeving gaat steeds sneller. Een ander voordeel is dat je in de open lucht bent, wat je dag-nachtritme ten goede komt. We zitten eigenlijk te veel binnen met z’n allen waardoor de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon, onvoldoende wordt aangemaakt. Meer daglicht betekent meer melatonine en dus een betere nachtrust. Kortom: als je goed fietst, slaap je goed. Ook het feit dat je op de fiets je horizon verbreedt draagt bij aan geluk. Je ontmoet mensen, doet sociale contacten op.”

Actieradius

“Met de e-bike wordt je actieradius vergroot. In 2040 kun je kilometers verder rijden dan dat je voorheen deed. Mijn schoonvader heeft een elektrische fiets en die wordt daar echt gelukkiger van. Helaas voor hem is zijn fiets nu al een paar weken weg voor een reparatie. Je zou hem nu eens moeten zien. We moeten er wel voor waken dat de elektrische fiets het niet helemaal van ons overneemt. Straks hoef je helemaal niet meer te trappen. Een hoop voordelen blijven dan weliswaar bestaan, maar de lichaamsbeweging ben je dan kwijt. Dan heb je het gewoon over een elektrische scooter.”

“Ik mag hopen dat er geen helmplicht komt in de toekomst. Dat beknot je vrijheid en komt het geluk dus niet ten goede. Wat ik wel zie is dat de fiets steeds meer connected gaat worden. Nu al nemen  fietsclubs een steeds grotere vlucht. Straks kun je nog meer zien waar en wanneer je vrienden rijden. Ook krijg je computerprogramma’s waarmee je makkelijker binnen kunt fietsen, mocht het een keer minder goed weer zijn. Maar het echte fietsen zal een sympathiek imago blijven houden. Je doet immers iets milieuvriendelijks en goeds voor de maatschappij en je hebt voldoening na afloop. Ook dat draagt bij aan je geluksgevoel. Volksstammen wandelen naar Santiago de Compostella, maar fietsen kan natuurlijk ook. De fiets is een prima oplaadpunt. Het ontspant je.”

Bijeenkomst

Op de bijeenkomst Toekomst van de Fiets op 16 januari in Utrecht wordt Fietsstad 2018 bekend gemaakt. Daarnaast zijn er veel interessante sprekers over de toekomst van de Nederlandse mobiliteit.

Ontspanning

“Die ontspanning is meer dan nodig, want een op de zes werknemers in Nederland heeft signalen van een burn-out. Het ironische is: woon-werkverkeer draagt daar vaak aan bij. Het heeft een negatief effect op de stress. Maar niet als je fietst. Dan heeft forenzen juist een positief effect. Uit een Brits onderzoek kwam een tijdje geleden naar voren dat 90 procent van de mensen die fietsforenzen een beter humeur hebben en de stress van het werk beter achter zich kunnen laten zodra ze thuis zijn. Daardoor verbeterde niet alleen de aandacht voor hun sociale omgeving maar een meerderheid zei door het fietsen ook een betere relatie te hebben. De helft van de fietsende deelnemers aan het onderzoek zei bovendien daarbij ook nog beter te presteren op het werk. De universiteit van Stanford kwam met vergelijkbare resultaten. In hun onderzoek bleken fietsende werknemers 40 procent minder stress te ervaren.”

 

“Die resultaten zijn gewoon wetenschap. Daar zouden werkgevers juist iets mee moeten doen. Als je je werknemers echt gezond en gelukkig wil houden geef je ze geen auto van de zaak, maar twee fietsen van de zaak. Een die je zakelijk en een die je privé kunt gebruiken, om maar iets te noemen. Daar worden werknemers alleen maar beter van.

Met de komst van de e-bike wordt de fiets voor steeds grotere afstanden een interessant vervoermiddel. Habitat for Humanity is een van vele organisaties die de fiets op de kaart probeert te zetten. Ze hebben een van de beste mountainbiketeams van de EU. Dat straalt af op de hele organisatie. Maar ook als individuele werknemer kun je iets doen. Een echt effect heeft het fietsen overigens pas als je een half uur per dag aan het trappen bent. Kom je daar niet aan? Fiets desnoods gewoon nog een stukje extra om.”

Categorieën