Persbericht

Petitie voor pakketjes per fietskoerier

headerFK-copy

Vrijwel alle webwinkels laten pakketjes met busjes bezorgen. Dat moet anders. De Fietsersbond roept webwinkels op om voor fietskoeriers te kiezen. Die zijn even snel, maar veel schoner. Help mee en teken de petitie voor bezorging per fietskoerier.

In januari gaat de Fietsersbond de petitie aanbieden aan de grote webwinkels. Zo willen we ze stimuleren de fietskoerier als bezorgoptie aan te bieden. ‘Vaak heb je niet alleen je pakketje sneller, het wordt ook minder druk op de weg omdat er minder busjes rijden’, zegt Marina van Dijk van de Fietsersbond. ‘En omdat de fietskoerier geen fijnstof uitstoot, is bezorging per fiets beter voor de luchtkwaliteit in je eigen wijk. En wie wordt er nou niet gelukkig van een fitte fietskoerier aan de deur?’

Al bijna 3.000 consumenten hebben de petitie getekend. En met een standaardtekst die je in een opmerkingenveld kunt zetten, laten consumenten de webwinkels meteen weten dat ze liever een fitte fietskoerier dan een walmende dieselbus voor de deur hebben.

Fietskoeriers.nl biedt nu al bezorging in 30 steden aan. Postbedrijf Sandd heeft al aangekondigd dat het pakketjes wil gaan bezorgen met vrachtfietsen. De Fietsersbond roept webwinkels op om hetzelfde te doen. Met de feestdagen voor de deur worden er weer veel online bestellingen geplaatst, maar meestal kan de consument niet kiezen voor een duurzame bezorging. En dat moet veranderen.

Elke dag een miljoen bestelbusjes
In Nederland rijden elke dag een miljoen bestelbusjes door onze dorpen en steden; bijna allemaal zijn het vieze dieselbusjes. Terwijl ze maar 12 procent van alle autokilometers uitmaken, zijn ze goed voor maar liefst 24 procent van de stikstof- en 34 procent van de fijnstofuitstoot. En het aantal busjes blijft maar groeien, zegt Susanne Balm, onderzoeker Duurzame Logistiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Onze online aankopen worden met busjes bezorgd, net als de verse groenten en vis voor het restaurant om de hoek, en de cv-monteur komt ook met een busje. De schattingen variëren, maar Balm van de HvA gaat ervan uit dat een derde van de zendingen in de stad kan worden overgenomen door zogenaamd klein elektrisch vervoer en transportfietsen.


Fietskoeriers werken samen

Fietskoeriers waren de wegbereiders van bezorging per fiets. Door samen te werken proberen de fietskoeriers de niche te ontgroeien. Cycloon Post & Fietskoeriers uit Zwolle smeedde vorig jaar Velocity Fietskoeriers, Fietskoerier Utrecht en FietsXpress aaneen tot Fietskoeriers.nl. Zo kan een fietskoerierbedrijf een grotere dekking bieden dan alleen de eigen stad. Tussen de steden rijden de fietskoeriers met groengasbussen. Fietskoeriers.nl is inmiddels actief in dertig steden en won zelfs een prijs van de online verkoopbranche: de Shopping Awards, Game Changer Award 2017.

Reacties

  1. Ik vraag me af of normale fietsers zitten te wachten op een enorme groei van het aantal fietskoeriers. Fietskoeriers zijn immers bekend om hun bijzondere rijgedrag. In de grote steden rijden inmiddels koeriers rond op illegale e-bikes met gashendel en zonder kentekenplaat. Ik zou voorstellen dat in ruil voor dit soort promotie de koerierbedrijven een gedragsconvenant sluiten met de Fietsersbond.

  2. markn says:

    Ik denk dat je wel het onderscheid moet maken tussen fietskoeriers en maaltijdbezorgers. Die laatsten (baas en bezorger) zien de elektrische fiets vooral als goedkope vervanger voor de brommer terwijl ze tevens jongere bezorgers aan kunnen trekken en op plekken kunnen komen waar een scooter niet mag komen. Fietskoeriers die pakjes bezorgen zijn toch meestal een ander slag mensen die in de binnenstad soms misschien 'bijzonder' gedrag vertonen maar dat in mijn ervaring wel met wat meer kennis en ervaring doen.

  3. Als je dit echt wilt doen moet je het bezorgen van pakketjes anders organiseren. Dus inrichten van depots per woonplaats of stadsdeel waar vrachtwagen of busjes pakketten afleveren, vanwaar uit ze per fiets worden bezorgd. Dan hou je de afstanden die moeten worden afgelegd binnen de perken. Ook zou dit een dienst moeten zijn waar verschillende pakketbezorgers gebruik van kunnen maken, zodat je niet allerlei parallelle structuren krijgt. Ik zelf laat mijn spullen meestal direct bij de supermarkt (Postnl pakketpunt) bezorgen of bij een DHL parcel shop. Bij de supermarkt kom ik toch vrijwel elke dag en ik kan het vaak al vanaf 10.00 uur afhalen. Eerder dan wanneer ik op de pakketpost moet wachten.

    Ik kwam deze tegen van Wehkamp die fietsen gebruikt. Je gaat je dan wel een beetje zorgen maken over de belasting van de koeriers en de veiligheid:

  4. MikeRZ says:

    Wat ik niet snap van al die bezorgers is dat ze elke keer weer braaf het proberen terwijl ik toch in meer dan de helft van de gevallen niet thuis ben. Ik zou dolgraag al bij de bestelling willen kunnen aangeven dat ze het pakket afleveren bij een pakketshop of pakketautomaat, dat scheelt hun kosten en is voor mij effectiever qua tijd.

    En ja, ik ga dan per fiets het pakketje ophalen bij de pakketshop of het pakketautomaat.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid