Procedure sluiten overwegen verbeterd

Al jarenlang vraagt de Fietsersbond aandacht voor de problemen die ontstaan door het sluiten van overwegen. Met alle belanghebbenden is nu een betere procedure afgesproken wanneer ProRail voorstelt overwegen op te heffen. De afdelingen van de Fietsersbond krijgen daardoor eerder en meer kans om een zorgvuldig advies te geven.
Het verzet van fietsers, wandelaars en ruiters tegen sluiting van spoorwegovergangen de afgelopen jaren heeft tot wijzigingen in het beleid van het Rijk geleid. In de Rapportage Overwegen 2008 van ProRail en in een brief van minister Eurlings van 2 juli 2008 staan als uitgangspunten vermeld:

  • Overwegen blijven open voor zover de veiligheid dat toelaat.
  • Voor elke voorgenomen sluiting of samenvoeging waarbij de route-afstand voor het langzaam verkeer significant toeneemt, zullen de spoorbeheerder en de wegbeheerder een integrale risicoanalyse uitvoeren waarin aangetoond wordt dat er een noodzaak tot sluiting is vanwege de veiligheid en er geen redelijke alternatieven voor sluiting aanwezig zijn.

Stuurgroep
Er is een Stuurgroep Infrastructurele Barrièrevorming Recreatie ingesteld met daarin vertegenwoordigers van het Landelijk Fietsplatform, het Wandelplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Doel is het voorkomen van infrastructurele barrières voor deze doelgroepen. De Fietsersbond is indirect vertegenwoordigd en levert inbreng via het Landelijk Fietsplatform. Maar als het nodig is, schuiven we zelf ook aan tafel. In deze stuurgroep zijn nadere afspraken gemaakt met het ministerie en ProRail:

  1. Voor iedere overweg die partijen willen opheffen, wordt in opdracht van ProRail ter onderbouwing altijd een integrale risicoanalyse opgesteld.
  2. De integrale risicoanalyse wordt voorgelegd aan en besproken in de stuurgroep. Vervolgens brengt de stuurgroep advies uit aan ProRail.
  3. De integrale risicoanalyse en het advies van de stuurgroep worden ter beoordeling voorgelegd aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
  4. Wanneer blijkt dat selectieve sluiting (bijvoorbeeld alleen voor het autoverkeer) een alternatief is voor opheffing, wordt ook dit meegenomen en voorgelegd aan de stuurgroep. ProRail zal in dat geval aangeven wat de omvang is van de investerings- en instandhoudingskosten van mogelijke alternatieven. Per situatie zal beoordeeld worden of en zo ja, hoe tegemoet gekomen kan worden aan de wensen van de stuurgroep.

(Kettingfebruari 2009)

Categorieën