Radartechnologie beschermt fietser

De BikeScout van Heijmans moet automobilisten voor overstekende fietsers waarschuwen. ‘We streven ernaar om binnen een half jaar de BikeScout in auto’s te integreren.’  

‘BikeScout is ontwikkeld naar aanleiding van het feit dat fietsers de meest kwetsbare groep in het verkeer zijn. Als Heijmans wilden wij samen naar een oplossing zoeken voor een betere veiligheid voor fietsers,’ zegt Bart Coppelmans van Heijmans. 

Hoe werkt het?
‘De automobilist krijgt lichtsignalen via ledjes in het wegdek of vanuit de auto zelf, via het dashboard. Op die manier wordt de automobilist op tijd gewaarschuwd dat er een fietser nadert.’ Het systeem meet continu de snelheid en afstand van naderende fietsers om zo de aankomsttijd goed te kunnen inschatten. 

Integreren
Heijmans wil dat de BikeScout in de auto’s worden geïnstalleerd. ‘We voeren gesprekken en we streven er naar om binnen een half jaar de BikeScout in auto’s te integreren.’ De radartechniek van BikeScout kan fietsers tot 50 meter afstand detecteren. Het systeem telt ook het aantal fietsers en de snelheid waarmee ze rijden. Da’s handige informatie voor gemeenten en andere wegbeheerders. 

Dubbel gevoel
Jaap Kamminga, veiligheidsdeskundige van de Fietsersbond, heeft er een dubbel gevoel bij. ‘Enerzijds is het heel goed dat er ideeën zijn zoals deze, waarbij gekeken wordt hoe we met techniek de veiligheid kunnen vergroten, vooral bij auto – fiets ongelukken die over het algemeen ernstig zijn. Anderzijds krijgt de automobilist er op deze manier nog een taak bij waardoor de kans op fouten groter wordt.’ 
Voor Kamminga is het belangrijk dat de focus niet te veel op de techniek komt te liggen: ‘Te veel vertrouwen op het systeem kan gevaarlijk zijn. Belangrijk is dat het een hulpmiddel blijft en niet dat het er voor zorgt dat de automobilist blindelings op de BikeScout af gaat.’

Categorieën