Rijbaan in plaats van fietspad voor een paar auto’s

Rare frats: Fietspad weg

Katwijk in de bocht

Goochelen met paden in Katwijk

Een fietspad en een voetpad, op een dijk. Op de laatste 100 meter ligt naast de dijk een loods waar af en toe een auto moet zijn. Wat doe je dan? Katwijk schrapt het pad voor de fietsers en wandelaars, en maakt er voor die paar auto’s een rijbaan van.

Op de Kanaaldijk in Katwijk is het lekker fietsen: een fietspad met daarnaast een voetpad. Maar vlak voor de kruising met de Hoorneslaan verandert dit: dan wordt het een weg met zogenaamde suggestiestroken (strepen op de weg). Op de overgang zie je borden: einde voetpad, einde fietspad en de mededeling ‘Let op voetgangers op de rijbaan’.

De grote vraag is: waarom? Wat gebeurt er op deze plek op de dijk?

Dirk Zweers van de afdeling Katwijk van de Fietsersbond: ‘Dit is omdat er incidenteel auto’s naar de loods van de reddingsbrigade moeten kunnen rijden.’ Voor die paar auto’s is dus dat mooie fietspad en voetpad verdwenen. Hoe erg is dat? Zweers: ‘Het is vooral irritant omdat er in de zomer veel toeristen over de dijk wandelen. Verderop ligt een jachthaventje. Die toeristen lopen midden op de weg. Waarom wordt dat fiets- en voetpad niet gewoon doorgetrokken met duidelijke symbolen? Bij de aanleg in 2010 hebben we dat al gezegd.’

Hans Roeleveld van het ingenieursbureau van gemeente Katwijk: ‘Ja, dat is een project dat ik heb gedaan. Ik moet het even nazoeken.’ Later per mail: ‘Tot aan deze toegangspoort is een fietspad aangelegd met een aanliggend voetpad. Na de toegangspoort houdt het voetpad op en wordt het een rijbaan met suggestiestroken. Gezien de breedte van het asfaltvlak is er geen plaats meer voor een voetpad.’

Waar blijven dan de voetgangers? Ik begrijp dat het er soms best veel zijn?

‘Voetgangers dienen in dat geval gewoon aan de zijkant van de weg te lopen. Het voetpad/fietspad doortrekken is niet mogelijk. Een auto mag niet op een voetpad rijden. Een mogelijkheid zou zijn om een fietsstraat aan te leggen en dat is inderdaad ook overwogen, maar dit biedt voor de voetgangers geen voordeel (qua verkeersveiligheid). Er zijn momenteel geen plannen om de situatie aan te passen. We hebben geen meldingen over deze situatie.’

Willy Zuijderduijn woont in Katwijk: ‘Wat een onzin. Ik heb al lang aandacht gevraagd voor deze situatie. Destijds zelfs samen met de wethouder. Het is echt idioot zoals het daar aangelegd is. Ik hoor er wel mensen over mopperen, maar ze nemen niet de moeite om de gemeente te schrijven.’

De situatie is heel makkelijk op te lossen, zegt Zuijderduijn. ‘Gewoon het bestaande fietspad doortrekken. Als er al een auto naar de loods moet rijden ‒ en dan gaat het echt over een paar meter aan het begin van het pad en een heel enkele keer ‒ is daar voldoende ruimte voor. Wat in elk geval gedaan kan worden is op het fietspad het symbool van een fiets aanbrengen, met herhaling.’

Mag dat volgens de regels, een auto incidenteel op het fiets- of voetpad laten rijden?

Otto van Boggelen, programmamanager van CROW – Fietsberaad (een kenniscentrum op het gebied van fietsbeleid) wil niet ingaan op deze specifieke locatie, maar zegt in algemene zin: ‘Je kunt een bord ophangen ‘Uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Een fietspad houdt een verplichting in: ‘Je moet hier fietsen’ en een verbod: ‘Verboden voor motorvoertuigen’. Maar je mag een onderbord ophangen ‘Uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Dat wordt ook op veel plaatsen gedaan. Een andere mogelijkheid is inderdaad een fietsstraat. En dan kun je daarnaast het voetpad doorzetten.’

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser

Reacties

  1. Katwijk is in de hele gemeente fietsonvriendelijk. Kijk maar eens naar de rotondes. In omliggende gemeenten hebben fietsers op de rotonde voorrang op afslaand autoverkeer maar niet in Katwijk. Daar is overal het fietspad met opzet zo aangelegd dat er bij elke afslag de fiets voorrang moet verlenen aan de auto.

Reageer ook op ons forum

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid