Vorige week riepen we jullie op ervaringen met deelfietsen te delen. Jullie ervaringen zijn goud voor ons. Duidelijk is dat de OV-fiets de populairste variant is. We horen graag nog meer ervaringen, vooral over Cargoroo’s, Baqme’s en andere soorten!
Autovrije Ruben uit Rotterdam over Donkey Republic: ‘Vaak gebruik ik de Donkey ook om de deelauto op te halen als die in mijn wijk bezet zijn. Ik hoef mijn fiets dan niet de hele dag daar te laten staan. Ook als we samen met het gezin meerdere dagen weggaan met de trein vind ik het fijn om met de Donkey naar het station te gaan, dan hoeft mijn fiets wederom niet lang in de stalling te staan. Het fijnste vind ik dat ik vaak met de deelfiets naar het station ga, maar op de terugweg kan ik hardlopend terug. Beetje gek, maar dan kan ik toch op een drukke dag een stuk hardlopen!
Over Cargoroo: De Cargoroodeelbakfiets vind ik zelf ook fijn omdat hier een
Maxicosi-houder in zit. Ik heb drie kinderen (5, 3 en 1) en toen de
jongste nog niet zelf kon zitten, konden wij als gezin toch in een
voor ons vreemde stad (Antwerpen en Nijmegen) lekker een stuk de
bossen in fietsen.’
Steeds andere app
Jos over de OV-fiets: ‘Ik ben heel enthousiast over de OV-fiets. Een mooie voorziening voor aanvullend vervoer.
Voorstel:
- Ik ben sterk voorstander om één systeem te hebben wat op alle stations beschikbaar is. Daarnaast kun je nog andere aanbieders hebben, maar als eerste is altijd een OV-fiets-voorziening aanwezig.
- Er is op kleine stations vaak geen OV-fiets-voorziening aanwezig. En juist dan is het vanuit die stations heel erg handig om een fiets te hebben om snel op je plaats van bestemming te komen. Bij die stations is vaak ook geen bus/tramvervoer. Dus extra hard nodig
- Je ziet soms een andere aanbieder. Maar dan moet je weer een app laden. Vaak zijn het dure ritjes. Dat is niet klantvriendelijk.
- Zorg voor genoeg OV-fietsen. In een stad als Nijmegen komt het heel vaak voor dat er geen fietsen zijn. Zet desnoods een extra container neer,of zorg dat er OV-fietsen ook boven elkaar gestald kunnen worden.
Voor de kerstboom
Martine over de OV-fiets: ‘Ik gebruik tot nu toe alleen de OV-fiets. Ik was blij toen de kinderen groot genoeg waren om zelf een OV-fiets te gebruiken. OV fiets met kinderzitjes was voor ons gezin met treinfans een grote wens. Als in mijn dorp deelbakfietsen zouden komen zou ik die wel gebruiken, om een kerstboom te halen of om naar de gemeentewerf te rijden.’
Naar afvaldepot
Arjen over OV-fiets en Cargoroo: ‘Omdat we zelf geen auto meer hebben, hebben we al meerdere keren de Cargoroo gebruikt om grote spullen te verplaatsen en bijvoorbeeld afval naar het afvaldepot te brengen. Af en toe maak ik gebruik van de OV-fiets. Dat blijft een superhandig middel om je reis voort te zetten.’
Naar bushalte
Anton over Tier: ‘In onze gemeente Bunnik is er een paar jaar geleden een proef geweest met de deelfiets Tier. De gemeente Bunnik bestaat uit drie kernen: Bunnik, Odijk en Werkhoven. De proef werd alleen gedaan in Bunnik en Odijk. Ik ben van mening dat deelfietsen in Werkhoven een uitkomst zijn, omdat de bushalte aan de rand van het dorp ligt en er zeker mensen gebruik van de deelfiets gebruik zouden maken. Ver buiten het dorp is er namelijk een druk bezocht conferentiecentrum en om er te komen zou een deelfiets handig zijn.
Of de proef geslaagd is weet ik eigenlijk niet. Ik zie de fietsen wel in de andere kernen staan, maar of de deelfietsen ook nog eens in Werkhoven komen betwijfel ik.’
Geen OV-fietsen meer
Wilma over Ov-fiets: ‘Ik heb alleen ervaring met de OV-fiets. Op zich heel blij mee, maar tegenwoordig maak ik er op sommige stations geen gebruik meer van, heel eenvoudig omdat ze om half 10 in de ochtend allemaal al op zijn. In de NS -app staat dat er dan nog 20 zijn, maar ik kwam er later achter dat die app slecht om het half uur geüpdatet wordt (althans zo lijkt het). Dus na een teleurstelling in de stalling ook de bus net gemist. Dus taxi voor 20 euro genomen.
Verder valt me op dat ik veel elektrische deelfietsen op veel plekken langs de weg zie liggen. Accu dan leeg? Sta je daar midden op een brug? Maar dit is dus interpretatie.’
Jij & deelfietsen
"*" geeft vereiste velden aan
Brecht over Donkey Republic: ‘Ik heb zelf een normale stadsfiets en deze staat (zoals meestal in Amsterdam) op straat. Voor mijn werk fiets ik veel en als ik wat verder weg moet zijn en het heel hard waait, verwen ik mezelf soms met een e-bike van Donkey Republic.
Ik ben erg blij dat ik op die manier af en toe de luxe heb van een e-bike in combinatie met mijn eigen fiets, die natuurlijk beter voor mijn conditie is. Ook gebruik ik heel af en toe een gewone Donkey Republic fiets in Den Haag. Het feit dat je die fiets op verschillende plekken op kan pikken en achter kan laten is heel handig.’
Nel over OV-fiets: ‘Ik zou soms graag gebruik maken van een deelfiets, maar de enige die je op stations vindt is de ov fiets en die heeft geen handremmen en op een fiets met alleen terugtraprem voel ik me niet zeker.
Marianne over OV-fiets: ‘Ik maak alleen gebruik van de OV-fiets en mis erg de mogelijkheid om daarbij ook een kinderzitje te huren.’
Maria over OV-fiets: Ik heb heb dit weekend een OV fiets gehuurd. Had daar vroeger goeie ervaringen mee, maar nu waren de zadels vreselijk. Pijnlijk hard, te hard om langer dan 5-10 minuten op te kunnen rijden. Ik ben teruggegaan en heb samen met de beheerder uiteindelijk een oud model tussen alle andere gevonden. De beheerder heeft me super geholpen en vertelde dat hij veel vaker klachten van vrouwen krijgt, maar dat dit toch echt het nieuwe OV zadel is en dat de oude verdwijnen. Hij had niet verwacht nog een oud model te vinden. Ik was er heel blij mee, het oude zadel was veel zachter en de volgende dag (ik moest eerst herstellen van mijn pijnlijke kruis) heb ik daar lekker op gefietst, maar een OV fiets huur ik niet snel meer!
Tonio hoopt op Cargaroo in Groningen: Ik maak alleen gebruik van de OV fiets. Zeker met lekker weer ideaal in een vreemde stad. Als autoloze hoop ik trouwens dat Cargaroo snel naar mijn stad Groningen komt.
Hartger: Ik ben een OV-fietsfan. Dat concept zou veel breder toegepast kunnen worden. De fietsen zijn op populaire plekken vaak op en dat laat zien dat er nog veel meer vraag is. Het zou voor NS een goede manier zijn klanten terug te winnen. Maar ook buiten de trein, gewoon in een stad of dorp is het concept bruikbaar. Daarmee kan ook de wildgroei aan andere deelfietsen worden ingeperkt. Ik erger me aan de onverschilligheid waarmee die andere fietsen overal en nergens op de stoep en in de berm staan. Je zou de ov fiets op andere plekken moeten kunnen inleveren. En dan een bonus geven voor mensen die hem naar een populaire plek terugfietsen.
Irma over OV-fietsen in dorpen: Juist in dorpjes fijn is als er genoeg OV-fietsen beschikbaar zijn op het station. Ik ga regelmatig op familiebezoek maar dan is er vaak geen fiets meer beschikbaar in de fietskluis. Dat is jammer (zeker nu de NS fietsen meenemen in de trein ontmoedigt). Als er genoeg fietsen beschikbaar zijn hoef ik geen een taxi te nemen of familie te bellen om me op te halen. En ik hou er enorm van om op de fiets te kunnen gaan.
Chris uit Utrecht over Tier en Cargoroo: Tier vond ik tegenvallen. Die is eigenlijk niet sneller dan mijn gewone stadsfiets en erg duur. Duurder dan de Cargaroo. Die is geweldig! Ik haal mijn vriendin er soms mee van het station, ik rij er mee naar de stort of haal er hout mee op bij Buurman.
Roland: Sinds ik kinderen heb, maak ik nog veel vaker gebruik van deelbakfietsen, bijvoorbeeld van Cargaroo of Baqme. Als ik met de kinderen snel of wat verder moet fietsen, en ik geen tijd of zin heb om ze zelf te laten fietsen (of achterop te nemen). Of als ik iets groots moet ophalen dat ik via Marktplaats heb aangeschaft. Of als ik naar het station moet, en geen kostbare fietsen in de onbewaakte fietsenstalling wil zetten. Of als ik ‘s avonds laat op het station aankom, en de kinderen te moe zijn om het laatste stukje naar huis te lopen. Ook tijdens vakantie maken we wel eens gebruik van deel(bak)fietsen, als we geen ‘gewone’ fietsen kunnen huren. En bij de Gemeente Rotterdam kun je gratis een fiets huren huren om afval naar de milieustraat te brengen, ideaal vind ik dat!
Martijn: In Utrecht staan steeds meer Cargoroo-bakfietsen. Superhandig als je even wat zware boodschappen moet doen, of als er een kerstboom gehaald moet worden. De deelfietsen van Tier/Dott gebruik ik soms na een uit de hand gelopen wandeling in de stad. Ze fietsen niet echt fijn en zijn erg duur. De fietsen van Donkey Republic waren niet elektrisch, maar veel comfortabeler. De oer-deelfiets is natuurlijk OV-fiets. Nog steeds een ijzersterk concept, maar tegenwoordig wel aan de prijs. Ook kan de dekking beter en is de klantenservice soms matig. Onlangs nog een uur aan de lijn gehangen omdat de kluis van de OV-Fiets niet werkte en ik mijn fiets niet kon inleveren.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Fietscadeaus voor de feestdagen Fietscadeaus voor de feestdagen
Op zoek naar een leuk cadeau voor een fietsliefhebber? We hebben een elftal suggesties voor je.
Gepubliceerd op: -
Terugblik actie fietsparkeren voor iedereen in Hilversum Terugblik actie fietsparkeren voor iedereen in Hilversum
De werkgroep Iedereen Mobiel en Fietsersbond Hilversum organiseerden een succesvolle actie om aandacht te vragen voor meer toegankelijke parkeerplekken voor aangepaste fietsen.
Gepubliceerd op: -
Nieuw leven voor weesfietsen Nieuw leven voor weesfietsen
Het Weesfietsenplan moet ervoor zorgen dat meer afgedankte fietsen worden opgeknapt voor mensen die ze nodig hebben.
Gepubliceerd op: