Spoorwegovergang Cromvoirtsepad Vught blijft open voor fietsers

De gemeenteraad van Vught heeft besloten de spoorwegovergang Cromvoirtsepad toch open te houden. Vught kwam tot het nieuwe besluit onder druk van een rechtzaak die de Fietsersbond tegen de afsluiting aangespannen had. De fietsersbond roept gemeenten op voor gedeeltelijke afsluiting te kiezen

Tijdens de zitting bij de Raad van State bevestigde Spoorwegbeheerder ProRail dat het mogelijk is om een veilige overgang te maken speciaal voor langzaam verkeer en dat de gemeente hier ook geld voor kan ontvangen. De Fietsersbond strijdt al een aantal jaren tegen de plannen van Pro Rail om honderden overwegen op aantrekkelijke fiets- en wandelroutes te sluiten. Met lobby, actie en rechtzaken probeert de bond gemeenten over te halen zoveel mogelijk overgangen voor fietsers en voetgangers te behouden. De Fietsersbond roept gemeenten op het voorbeeld van Vught te volgen en verzoeken van ProRail voor totale afsluiting van overwegen kritisch tegen het licht te houden.

De overwegovergang Cromvoirtsepad is één van de vele kleine bedreigde spoorwegovergangen, die vooral van belang zijn voor recreatief fietsen.

Zonder deze overwegen worden fietsers gedwongen kilometers om te rijden, vaak over drukke, onveilige en onplezierige routes. Bovendien blijken bij het leeuwendeel van de aanrijdingen op spoorovergangen geen fietsers, maar juist gemotoriseerd verkeer betrokken te zijn. Een gedeeltelijke afsluiting alleen voor gemotoriseerd verkeer is dus vaak een goede en verkeersveilige oplossing voor zowel recreatief als woon-werk en schoolverkeer.

De zaak Cromvoirtsepad is voor de Fietsersbond een testcase voor veel soortgelijke gevallen. Onder het mom van onveiligheid zijn veel van dit soort kleine overwegen de laatste jaren opgedoekt. In werkelijkheid spelen andere overwegingen zoals het onderhoud een dominante rol. ProRail probeert de sluiting van overwegen te stimuleren door het betalen van een geldsom per gesloten overweg aan de gemeente. Dankzij de acties, de lobby en de rechtzaak Cromvoirtsepad lijkt dat standpunt nu verlaten. Uit de erkenning dat een gedeeltelijke afsluiting in voorkomende gevallen een veilige oplossing kan zijn, trekt ProRail nu terecht de consequentie dat dan ook veiligheidsgelden uitgegeven kunnen worden. Het wordt voor gemeentes nu ook financieel aantrekkelijk om voor een gedeeltelijke afsluiting te kiezen.

Categorieën