Stad kiest tweedehands

joepsalden

Het aandeel tweedehands fietsen stijgt. In 2006 was 31 procent van alle verkochte fietsen een tweedehandsje. In 2011 is dit opgelopen tot 39 procent. Maar de lokale verschillen zijn groot. Terwijl in Amsterdam de oude fietsjes niet aan te slepen zijn, willen fietsenmakers in Harderwijk zo snel mogelijk van de gebruikte inruilmodellen af.

‘Het enige wat telt, is de prijs’, zegt Martin van Bentum van Fietspunt in Utrecht. ‘Kritisch zijn ze hier niet. Ze zijn dolblij met een fiets van 50 euro die rijdt en licht heeft.’ Van Bentum verkocht vroeger 50 procent tweehands en 50 procent nieuwe fietsen, maar tegenwoordig heeft hij nog maar een paar nieuwe modellen staan. ‘Ik ben mijn zaak aan het verbouwen om nog meer tweedehands fietsen te verkopen. We verkopen zo’n drieduizend tweedehands fietsen per jaar. Het afgelopen jaar 625 meer dan het jaar daarvoor, dankzij de crisis.’

Roest geen probleem
Stefan Neege van de Fietspiraat in Amsterdam verkoopt ook meer tweedehands fietsen, maar hij weet zo net niet of dat aan de crisis ligt. ‘We adverteren ook meer.’ Volgens hem is het normaal om in Amsterdam op een tweedehands fiets te rijden. ‘Een nieuwe is veel te aantrekkelijk om te stelen.’ Volgens hem is succesvol tweedehands fietsen een kwestie van goed inkopen. En dat kan hij. ‘Je hebt slagers die oog hebben voor goed vlees. Ik heb oog voor goede fietsen. Roest hoeft niet erg te zijn. Als je het frame hebt van een goede oude Gazelle met wat roest, kan hij nog rustig 50 jaar meegaan.’

Gebruikte fietsen kunnen in plaatsen als Harderwijk vaak als inruilfiets ingeleverd worden om korting te krijgen op een nieuwe fiets.  Dan gaan ze in veel gevallen naar een tussenhandelaar die ze vervolgens in grote steden afzet. Maar niet alle tweedehands fietsen waren ooit inruilfietsen. In bijvoorbeeld Utrecht ruimt de gemeenten wrakken en weesfiesten op. Die fietsen worden vervolgens opgeknapt en voor schappelijke prijsjes doorverkocht aan studenten. Mooi toch, dat hergebruik toch?
Recyclen is te duur
Fietsenmaker Joep Salden van het Fietspad in Utrecht denkt daar heel anders over: ‘Moet je eens kijken wat dat eindeloze recyclen met de stad doet. Er worden miljoenen in de openbare ruimte gepompt, maar de binnenstad staat vol met oude fietswrakken. Kijk, als zo’n oude fiets kapotgaat, is het duur om hem te laten repareren. Ik ben soms twintig minuten bezig om een roestige oude trapper los te schroeven. Mensen laten een oud wrak daarom vaak niet repareren. Ze laten hem achter en de gemeente haalt het wrak weer op om te laten recyclen. Dat lijkt een goed idee, maar het is dus eigenlijk duur. Het is een vicieuze cirkel.’

TestKees vindt het repareren van een echt oude fiets ook niet lonend. ‘Eigenlijk moet je zelf handig zijn. Anders kan het duur uitpakken.’ Een tweedehands fiets is op termijn niet altijd de goedkoopste oplossing. Maar het argument blijft dat je maar beter een onaanzienlijk fietsje kunt hebben in de stad, omdat hij anders gestolen wordt. Want veilig stallen, thuis in de berging of in het stadscentrum in een goede stalling, is helaas nog steeds een probleem.
Tips nodig waar je op moet letten als je een tweedehands fiets gaat kopen? TestKees zocht het uit. 

 

 

 

Categorieën

52200975667_53bff07c54_k

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets ben ik vrij en onafhankelijk en dat gevoel wil ik delen. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: geweldig dat ik daar aan mee kan werken.