Stationsstallen voortaan betaald?

Betalen of niet betalen voor parkeren bij het station. Dat is de vraag waar het in Utrecht om draait. ‘Als je vraagt of mensen willen betalen, zegt iedereen natuurlijk meteen ‘nee’.’

De gemeente Utrecht windt er geen doekjes om. ‘De gedachte dat op iedere plek in de stad gratis geparkeerd kan worden, is niet meer van deze tijd’, zo staat er in de Notitie fietsparkeren Stationsgebied. Als het aan de gemeentelijke plannenmakers ligt, zullen fietsers in Utrecht maar aan de gedachte moeten wennen dat het tijdperk van gratis stallen bij het station ten einde loopt.

De notitie verscheen eind vorig jaar bij het besluit van het college om een ‘integrale businesscase’ te laten maken voor het fietsparkeren in het stationsgebied. De gemeente staat aan de vooravond van grote investeringen in stallingen die een onderdeel vormen van een 300 miljoen euro kostende verbouwing van het stationsgebied. Vijf stallingen moeten er aan weerszijden van het spoor verrijzen. Daar had de gemeente 29 miljoen euro voor uitgetrokken. Inmiddels is becijferd dat er eigenlijk 45 miljoen euro nodig is. Dat komt door de onstuitbare groei van het fietsgebruik. In plaats van 17.500 plekken moeten er volgens de gemeente 22.000 komen.

Luxe stalling

Er komen niet alleen meer rekken, de gemeente wil de fietser ook in de watten leggen. De stallingen worden ruimer opgezet en er is toezicht. Misschien komt er zelfs een fietspoint voor reparaties en dergelijke. Ook prettig is dat de gemeente bredere plekken reserveert voor ruimtevretende bakfietsen (twee procent van de totale capaciteit). De gemeente neemt het beheer van de stallingen volledig onder haar hoede en verwijdert wildgeparkeerde fietsen. ‘Het uitgangspunt is inpandige stallingen en een fraaie openbare ruimte, die niet meer vol staat met fietsen’, aldus persvoorlichter Erik Suik van de gemeente Utrecht.

Ambitieuze plannen, maar wie gaat het betalen? Als het aan de gemeente ligt, zullen de fietsers hier een financiële bijdrage aan leveren. Wim Bot, beleidsmedewerker van de Fietsersbond: ‘De Fietsersbond vindt dat er altijd gratis stallingplaatsen beschikbaar moeten zijn. Maar je zou wel kunnen proberen om een aanzienlijk deel van de fietsers te verleiden om gebruik te maken van een betaalde stalling. Je kunt ook overwegen om de eerste dagen gratis stallen aan te bieden. En als de fiets er langer staat, moet je gaan betalen. Maar verplicht betaald stallen is uiteindelijk een dure oplossing. Dan heb je wel minder fietsen bij het station, maar de alternatieven – de bus of de auto – die treinreizigers dan kiezen zijn duurder voor de belastingbetaler. Waar niemand bij stil lijkt te staan, is dat die half miljoen treinreizigers die dagelijks naar het station fietsen een enorme vervoersprestatie leveren. Die fietsers moeten we koesteren.’

 

Categorieën