Strijden tegen nodeloos wachten

Fietsers ergeren zich enorm aan nodeloos wachten, zo bleek uit onze oproep 'Welke plekken mijd je'. Fietsersbondafdelingen binden de strijd aan met onrechtvaardige stoplichten.

Stoplichten heten in vakjargon verkeerregelinstallaties. Fietsers hebben de indruk dat ze bij die installaties onnodig lang op groen moeten wachten. En dat kan best wel eens kloppen. Uit de Fietsbalans van de Fietsersbond bleek al dat 85 procent van het oponthoud door verkeerslichten wordt veroorzaakt.

Doorn in het oog
Het nodeloze wachten is de lokale afdelingen van de Fietsersbond een doorn in het oog. De afdeling Zuidoost-Brabant heeft dertig vrijwilligers bereid gevonden om – gewapend met een stopwatch – alle stoplichten van Best, Eindhoven, Geldrop, Helmond, Valkenswaard en Veldhoven te onderzoeken. Ze berekenden de wachttijden en de stopkansen. Bij minder dan de helft van de verkeerslichten was het goed geregeld. In meer dan tien procent van de gevallen moesten fietsers langer dan de officiële maximale wachttijd van honderd seconden wachten. Opvallend: in Eindhoven staan per kilometer tweeënhalf keer zoveel verkeerslichten als in een kleinere buurgemeente.

Vlissingen
In Vlissingen lieten vrijwilligers het er ook niet bij zitten en zijn gaan meten. ‘De gemiddelde wachttijd loopt op tot driemaal de norm van 15 seconden. De maximale wachttijd met een norm van zestig seconden wordt vaak overschreden’, zo staat in het rapport te lezen.

Categorieën