Studentes dol op bakfietsbezorging

Gewone fietsers weten het allang. Maar bedrijven ontdekken ook dat de fiets in stedelijke gebieden sneller is. ‘De bereikbaarheid is het best op een fiets’, zegt Joris Keijzer van MarleenKookt.

MarleenKookt maakt dagelijks maaltijden die vervolgens per bakfiets worden bezorgd. Waarom per bakfiets? Joris Keijzer (Marleens man) van MarleenKookt: ‘Onze maaltijden zijn lekker en gezond. Dat associeer je niet met een stinkende scooter. De maaltijden die wij bezorgen zou je trouwens ook niet met een brommer kunnen bezorgen. Een bakfiets doet 10 tot 12 adressen aan op een ronde en dan worden er zo’n 20 tot 30 maaltijden bezorgd.’

Trapondersteuning
Marleenkookt begon in 2011 met een traditionele bakfiets. Dat bleek wat te zwaar. MarleenKookt mocht een Urban Arrow lenen, een bakfiets met trapondersteuning.  Inmiddels rijden er zeven Urban Arrows van MarleenKookt rond in Amsterdam.
Bezorging per bakfiets is simpelweg het snelst. De snelheid van een auto in de Amsterdamse binnenstad is volgens Keijzer vaak ‘dramatisch’. ‘De bereikbaarheid is het best op een fiets. Een bakfiets is superwendbaar. Je kunt er eigenlijk altijd wel langs, je hoeft niet tien minuten achter een vrachtwagen te wachten die aan het lossen is.’

Niet door rood
Keijzer benadrukt dat bezorgers niet als bezetenen door de stad scheuren. ‘Wij willen dat onze bezorgers heel vriendelijk zijn in het verkeer, niet door rood rijden en netjes voorrang geven. Opvallend veel studentes solliciteren als bezorger. Waarschijnlijk voelen zij zich aangetrokken door MarleenKookt.’ Volgens Keijzer vinden de meeste mensen de bezorging per bakfiets erg sympathiek. De meest gestelde vraag aan de bezorgsters: ‘Ben jij Marleen?’

IJburg
Ook vaak gehoord: ‘Wat kun jij hard fietsen.’ Het vlotte fietsen komt natuurlijk door de trapondersteuning. Al blijft het evengoed flink doortrappen, zegt Keijzer. De ondersteuning helpt vooral om het extra gewicht mee te krijgen en het is prettig om bij stoplichten op gang te komen. Een ronde is ongeveer 25 tot 30 kilometer. De bakfietsen van MarleenKookt blijven tot nu toe nog binnen de ring. ‘Maar ook in IJburg en Amstelveen is er veel behoefte. Dat is wel ver. We gaan met Urban Arrow kijken hoe we dit kunnen oplossen.’

 

Categorieën