Jan Jansen, Bart de Haan en Willijan Walhout hebben een droom. Ze willen Culemborg mooier en leefbaarder maken. ‘We willen een tweede Houten worden.’
De Droom
Een tweede Houten (Fietsstad 2018) worden. Houten is ongeveer twee maal groter dan Culemborg. De auto’s gaan over de rondweg terwijl fietsers overal komen via tussendoorfietspaden en -weggetjes. Culemborg is een compacte stad waar elke inwoner maximaal twee kilometer van het centrum woont. Toch pakken bewoners gemakkelijk de auto en er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd. Jammer van zo’n mooi stadje!
Wat houdt de gemeente Culemborg tegen?
‘Te weinig durf’, volgens de Culemborgers Jan Jansen, Bart de Haan en Willijan Walhout. ‘Dat is de Culemborgse cultuur. De politiek denkt te traditioneel en maakt geen toekomstbestendige keuzes. Ze zijn bang dat de bevolking het er niet mee eens is als je voor de fiets kiest en de auto op sommige plaatsen weert. Houten heeft dat altijd wel gedaan. Maar gelukkig is er nu een redelijk groen college en daar verwachten we veel van!
Ook jammer is dat de vastgoedeigenaren in de binnenstad nog steeds vinden dat auto’s bepalend zijn voor de omzet. Gelukkig staan er nu fris denkende ondernemers op met een moderne kijk.’
Wat doet Fietsersbond Culemborg?
‘We hebben een samenhangend plan voor heel Culemborg. We hebben geen rondweg zoals in Houten maar wel centrale wegen waarover iedereen met de auto naar alle in- en externe bestemmingen kan. Als je de auto’s over deze wegen leidt, kun je andere straten naar de binnenstad, scholen en winkels veilig maken voor fietsers. Verder leggen we contacten met politici, inwoners en organisaties. In vergaderingen met de gemeenteraad over het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan brengen we de standpunten van de Fietsersbond in. Ook organiseren we bijeenkomsten over de fiets. Pas hebben we met de burgemeester langs de knelpunten gefietst.’ Zie ook culemborg.fietsersbond.nl
Bart de Haan (61), mobiliteitsadviseur
Netwerker en visionair
Taken bij Fietsersbond Culemborg: beantwoordt de mail en onderhoudt contacten
Bij de afdeling sinds 2016
Waarom? Ik was altijd maar hard aan het werk en thuis ga je op de bank zitten of wat in de tuin doen. Het is leuk om andere mensen en hun manier van kijken te leren kennen. Ik vind dat de overheid de afgelopen vijftig jaar de automobiliteit te veel ruimte heeft gegeven. Wat je ruimte geeft, groeit. De auto is een fantastisch ding maar leidt ook tot luchtverontreiniging, geluidsoverlast en onveiligheid. De leefbaarheid staat voor veel mensen onder druk. Werken aan een gemeente waar het veilig en goed fietsen is, is mijn bijdrage aan verandering.
Bevalt het? Het is wel frustrerend dat ik er niet zoveel tijd in kan steken als ik zou willen. Daarom zijn we sinds de zomer hard bezig geweest om nieuwe mensen aan te trekken. Dan kun je veel meer bereiken.
Hoe werken jullie? Wij willen geen actiegroep in ons eentje zijn. We willen bijvoorbeeld dingen samen doen met organisaties die zich inzetten om vervoersarmoede tegen te gaan en kinderen helpen die geen fiets hebben.
Jan over Bart: Een netwerker. Bart legt contact met winkeliers en politieke partijen. Hij onderhoudt ook buiten Culemborg contacten met organisaties die zich met mobiliteit bezighouden.
Willijan over Bart: Een visionair. Bart heeft altijd mooie dromen van dat iedereen fietsen van elkaar mogen lenen en dat ze dan niet gestolen worden. Ik chargeer natuurlijk wat. Ik ben meer van: eerst stap 1, dan stap 2.
Jan Jansen (67), ontwikkelde medicijnen en was International Project Directorin de farmaceutische industrie
Planner, analyticus, wandelend naslagwerk
Actief bij de Fietsersbond sinds 2012, bij de afdeling sinds 2016
Taken: Penningmeester en secretariële activiteiten. Maakt de notulen en agenda en coördineert. Gaat naar vergaderingen over het Gemeentelijk Vervoersplan.
Doel? Mensen zijn boos als er drie auto’s meer door hun eigen straat rijden, maar als door een andere straat duizend auto’s meer rijden, hoor je ze niet. Mensen kijken naar hun eigen belang. De gemeente moet daar boven staan en toekomstbestendige keuzes maken. Leefbaarheid staat voor mij centraal. Ik denk altijd na over hoe je het fietsen aantrekkelijker kunt maken. Niet dat ene fietspad, maar de structuur. We zijn een klein, compact stadje met net iets minder dan 30.000 inwoners en toch pakt iedereen de auto. Al moeten ze een pak suiker halen. Het wordt je hier te gemakkelijk gemaakt. Ik ben helemaal niet anti-auto, maar binnen de bebouwde kom neem ik altijd de fiets. Gezond en goed voor de leefbaarheid.
Waarom? Toen ik begon schreef de Fietsersbond veel brieven en stond bekend als zeurclub. Maar met een brief heb je geen wisselwerking. We hebben een goed team. We gaan niet oeverloos mauwen. Als we iets doorgesproken hebben, gaan we ervoor. We maken plannen, hebben doelstellingen. Het is mooi dat we nieuwe vrijwilligers hebben. Die hoeven niet per se van vergaderen te houden. Er valt genoeg te doen, zoals flyers en nieuwsbrieven maken, een bijeenkomst organiseren of spullen ophalen en wegbrengen als we ergens met een stand staan. Het is heel fijn als je met meer mensen bent om dat soort dingen doen.
Bart over Jan: Jan is de motor van onze afdeling. Hij verwoordt onze standpunten heel goed en zegt ook wel eens: ‘Hee Bart, jij zou dat nog doen.’ Het leuke aan Jan is dat hij altijd zorgt dat er koeken van de lekkerste bakker van Culemborg bij de vergadering zijn. Er wordt altijd veel gelachen.
Willijianover Jan: Jan weet alles. Als je met hem door Culemborg fietst, kan hij je zo vertellen hoe het tien jaar geleden was en waarom. Heel feitelijk. Het is bij hem altijd ja of nee. Nooit ‘soms’.
Help jij Bart, Jan en Willijan om van Culemborg een fietsstad te maken?
Wij hebben allerlei soorten mensen nodig. Mensen die nieuwsbrieven maken, folders uitdelen en mensen die uit kunnen leggen hoe hun stad of dorp mooier wordt.
Willijan Walhout (42), Senior projectmanager ICT
Slim en snel, politieke voelsprieten
Taken: regelt contacten met de pers, strateeg, politieke sensor, PR.
Geboren en getogen Culemborger
Waarom? Sinds ik kleine kinderen heb, denk ik meer na over hoe fietsen veiliger kan worden en zocht een club die daar iets aan deed.
Ben je een idealist? Ik doe het echt voor Culemborg, hogere idealen heb ik niet. Ik ben geen fietsverslaafde of zo. Ik heb een hele mooie auto, maar je moet doordachter kijken naar de baten van de fiets. Ik ben geboren en getogen Culemborger en al jaren politiek actief. Eerst bij de VVD en de laatste jaren bij Culemborg Van Nu. Ik kom uit de progressieve hoek. Je kunt natuurlijk prima bij de VVD horen en toch voor de fiets zijn, maar in Culemborg zijn de verhoudingen nog heel traditioneel. GroenLinks voor de fiets en VVD voor de automobilist.
Hebben jullie al wat bereikt? Moeilijk te zeggen. Het draait in de politiek niet alleen om fietsen. De jeu de boulesclub is ook een partij. Maar we worden op het gemeentehuis uitgenodigd om te horen hoe wij er tegenaan kijken.
Hoe werken jullie? We hebben de burgemeester rondgeleid. Jan zoekt dan de route uit langs knelpunten, ik zorg voor media-aandacht en Bart vertelt de burgemeester dat hij een fietsenstalling kan bouwen in plaats van een parkeerhaven. Ruw gezegd heeft Bart een idee, Jan kijkt naar de praktische haalbaarheid en ik ben de strateeg.
Bart over Willijan: Willijan weet wat er leeft in de politiek en hoe we daar op kunnen inspelen. Hij typt een bericht op Facebook of twittert iets terwijl we nog aan het vergaderen zijn. Slimme gast.
Jan over Willijan: Willijan is sneller dan het licht. Waar wij vier zinnen voor nodig hebben, zet hij het in vier woorden op Facebook. Hij doorziet de politieke belangen, weet wat de achterliggende redenen zijn van wat politici zeggen.
NIEUW: Kees Bronk (59), Arbeidsdeskundige
‘Ik ben samen met mijn vrouw Loes al heel lang lid van de Fietsersbond en ik vind het belangrijk en leuk om de fiets te promoten. Ik ga met mensen praten op informatiemarkten en activiteiten organiseren.’
NIEUW: Loes Bronk (57), leerkracht
‘Ik ben samen met mijn man Kees al heel lang lid en wil wel helpen bij activiteiten, bijvoorbeeld bij het afnemen van het fietsexamen’
NIEUW: Tessa Tijbosch (35), juridisch planoloog
‘Ik kende de Fietsersbond van mijn ouders. Nu ben ik zelf lid. Ik kan bijvoorbeeld meedenken over het Gemeentelijk Vervoerplan, wil wel meehelpen met de schoolexamens en ik ga binnenkort mee om met twee raadsleden te praten.’
Wat is er bij jou in de buurt hot?
Erger jij je kapot aan een gevaarlijke rotonde in de buurt? Wil je dat jouw dorp of stad ook een tweede Houten wordt?
Een lijst met medewerkers
-
Suzanne Brink
Hoofdredacteur Crossmedia
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!