Te hard rijdende speed pedelec gewoon verzekerd

Een speed pedelec kan 45, maar mag volgens de wet maar 25. Maar wie met een vaartje van 45 kilometer per uur brokken maakt, krijgt de schade van verzekeraar ENRA gewoon vergoed.

In de polisvoorwaarden van de speciale ‘high speed e-bike-verzekering’ van ENRA staat dat de berijder zich aan ‘de wettelijke regels’ moet houden. Op dit moment is de wettelijke status van de high speed e-bike onduidelijk, maar volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet de fiets tot 1 januari 2017  als snorfiets worden beschouwd. Dat betekent, aldus een factsheet van het ministerie, onder andere een bromfietsrijbewijs, een WA-verzekering, op het fietspad rijden én ‘zich houden aan de maximum snelheid van 25 km/uur’.

Opgevoerd
Voor de verzekering tegen diefstal en schade van ENRA moet de speed pedelec wel WA verzekerd zijn, (‘daarvoor kunt u ook bij ons terecht’), maar harder rijden dan 25 per uur vinden ze geen probleem. Directeur Douwe Boeijenga: ‘Klopt. Wij maken geen probleem van de snelheid van 45 per uur en dit is dus ook geen reden om een schade niet uit te keren. Opgevoerde high speed e-bikes zijn wel uitgesloten van dekking.’ 

Onderzoek
ENRA kan nog weinig zeggen over de ervaringen met de supersnelle e-bike omdat het gaat om kleine aantallen. Het ministerie is bezig met een onderzoek naar de high speed bike. Op basis daarvan zal er een besluit worden genomen over de plaats op de weg en de eventuele verplichting een helm te moeten dragen.  Per 1 januari 2017 is Europese regelgeving van kracht waardoor de snelle e-bike voor de wet een bromfiets wordt.

Lees meer over de regelgeving.

Categorieën