Technische oplossingen voor de dode hoek

De Fietsersbond is geschrokken van de recente dode-hoekongevallen waarbij fietsers om het leven zijn gekomen. De Fietsersbond onderzoekt op dit moment diverse soorten maatregelen en zal binnenkort met een pakket van maatregelen komen waarbij niet alleen de techniek voorop staat. Op dit moment zijn de Lexguard en de LISA 2 Alert in het nieuws.

Foto: Verkeer en WaterstaatDe dode hoekspiegel, die in 2003 verplicht werd voor alle vrachtwagens, lijkt zijn werking verloren te hebben. ‘Waarschijnlijk daalde het aantal slachtoffers tijdelijk door alle publiciteit rondom de dodehoekspiegel en de verhoogde aandacht bij fietsers en chauffeurs. We vermoeden dat vrachtwagenchauffeurs toch weer nonchalanter zijn geworden.’ De Fietsersbond onderzoekt op dit moment diverse soorten maatregelen en zal binnenkort met een pakket van maatregelen komen waarbij niet alleen de techniek voorop staat.

Nu zijn 2 technische systemen in het nieuws. De Lexguard is een systeem waarbij niet de fietser of de voetganger maar de vrachtwagenchauffeur door een geluid- en lichtsignaal wordt gewaarschuwd. Een rubberen strip aan de rechterkant van de vrachtwagen "ziet en voelt" fietsers en voetgangers en zet het signaal in werking. De LISA 2 Alert is een systeem waarbij bij het inschakelen van de rechterrichtingaanwijzer aan de buitenkant van de vrachtwagen een geluidssignaal afgaat en knipperlichten gaan knipperen. Fietsers en voetgangers worden zo gewaarschuwd voor de rechtsafslaande vrachtwagen.

De Fietsersbond ziet veel mogelijkheden in de Lexguard. Als deze goed werkt, kan de Lexguard een steuntje in de rug zijn voor de chauffeur. Toch hamert de bond erop dat chauffeurs zelf blijven kijken of de weg vrij is om rechtsaf te slaan. De Fietsersbond is geen voorstander van invoering van Lisa 2 Alert. Het systeem legt door het geluidssignaal aan de buitenkant de verantwoordelijkheid bij de fietser. De fietser die rechtdoor gaat heeft echter voorrang op de rechtsafslaande vrachtwagen. De Fietsersbond vindt dan ook dat de chauffeur degene is die moet controleren of hij veilig kan afslaan. De kans dat de chauffeur voorrang neemt in plaats van geeft door de Lisa 2 Alert acht de Fietsersbond groter. De bond ziet qua techniek daarom dan ook meer in het Lexguardsysteem, dat de chauffeur waarschuwt.

Zie ook: "Doodziek van de dodehoek": Hugo van der Steenhoven schrijft in het Weblog Fietsersbond

Categorieën