Van twee- naar driewieler met Opus 3

Als je evenwichtsproblemen hebt, maar je eigen fiets nog erg goed is, kun je overwegen om je fiets naar driewieler om te laten bouwen in plaats van een nieuwe driewieler te kopen. De fietsenmaker gaat vanaf 1375 euro met de ombouwset Opus 3 van Altenabikes aan de slag. TestKees: ‘Probleemloos meer dan twintig kilometer per uur.’ 

Het pakket bestaat uit een frame met twee kleine achterwielen dat op de plaats komt van het oorspronkelijke achterwiel. De versnellingsnaaf uit het achterwiel komt terecht in het hulpframe en schijfremmen op de wielen vervangen de oorspronkelijke remmen.

Via de fietsenmaker

De fabrikant verkoopt niet aan particulieren omdat het risico op verkeerd monteren te groot is. Een fietsenmaker kan de set bestellen en zet hem er doorgaans op.

Heen en weer schudden

TestKees heeft de Opus 3 getest in een elektrische fiets met middenmotor. Dat werkte prima. ‘Ik kon op recht en glad asfalt probleemloos meer dan twintig kilometer per uur fietsen met de elektrische ondersteuning. Een driewieler heeft ook nadelen. Je kunt minder hard door de bocht en daarom moet je bij bochten goed opletten en harder afremmen. Een groot nadeel van een driewieler op basis van een gewone fiets is dat je op oneffen wegdek meer heen en weer geschud wordt dan op een ligfietsachtige driewieler. Op zo’n fiets zit je namelijk lager en heb je steun aan het zitje.’

1375 euro

De ombouwset kost inclusief ombouwen bij de fietsenmaker 1375 euro, als je de oorspronkelijke versnellingen van de fiets blijft gebruiken. Het extra gewicht is ongeveer negen kilo. Ombouwen van een elektrische fiets met achterwielmotor is iets ingewikkelder en daardoor duurder.

Als je niet meer op een tweewieler kunt of durft te fietsen en je nog een mooie (elektrische) fiets hebt, dan is zo’n ombouwset een uitkomst. Realiseer je alleen wel dat het fietsen op een driewielfiets een flinke verandering betekent: je moet eigenlijk opnieuw leren fietsen.

Bron: www.youtube.com

Categorieën