Fietsersblog

Velocity Wenen

Fietsexperts, beleidsmakers en stedenplanners komen elke twee jaar in een andere Europese stad bijeen voor een Velocitybijeenkomst met workshops en presentaties. Dit jaar was dat Wenen met een recordopkomst van 1400 deelnemers.  Met een massale fietstocht door de stad en een fietsbellenconcert.

Op het programma van Velocity 2013 in Wenen stond onder meer de gedreven Deense Mikael Colville-Andersen van de  blog Copenhagenize.  Hij hield een inspirerend verhaal over de ‘life-size city’, naar aanleiding van de vraag van zijn dochter: ‘Papa, wanneer gaat deze stad mij passen?’ Spectaculair was het optreden van Leonore Skenazy , een Amerikaanse journaliste die ten strijde trekt tegen het angstdenken bij het opvoeden van kinderen en in de Verenigde Staten onder vuur kwam te liggen omdat ze het waagde haar dochter van negen zelfstandig met de metro te laten reizen. Wetenschapper Georg Hauger  benadrukte de noodzaak van kritisch denken en doorvragen, eigenschappen die hij vaak mist in de wereld van mobiliteit en verkeer. Politiek-inhoudelijk was het slotdebat met onder meer Eurocommissaris Siim Kallas, Europarlementariër Michael Cramer (Duitse Groenen) en Fietsersbondvoorzitter Marijke van Haaren interessant. Van Haaren ging onder meer in op mogelijkheden tot Europese steun aan zaken als de fietsersairbag op de voorruit van auto’s en aan de snelfietspaden. Kallas zei aan het eind van het debat toe toe dat er mogelijkheden tot financiering zijn wanneer er vanuit de lidstaten en regio’s goede projecten worden voorgesteld.

 

Velocity Wenen 2013

Foto: Herbert Tiemens. Een hoogtepunt van Velocity 2013 was een massale fietstocht door Wenen.

Fietsparkeren

In het programma was opvallend veel aandacht voor fietsparkeren.  Zelf zat ik twee levendige rondetafels voor over de vraag of betalen voor fietsparkeren gewenst is. Uit Basel kwam een indrukwekkende presentatie over hun doordachte en integrale fietsparkeerbeleid, op straat, bij woningen en voorzieningen, voor kort- en langparkeren, voor gewone en bijzondere fietsen.
Nederland leverde dit jaar met zo’n vijftig bijdragen een groot aandeel in het programma en was via stand, programmaboekje en tweets van de Dutch Cycling Embassy  nadrukkelijk en zichtbaar aanwezig.
Volgend jaar is Velocity (een wereldeditie) in Adelaide, Australië. In 2015 is het Franse Nantes aan de beurt.

Categorieën

Wim Bot

Wim Bot

(Inter)nationaal beleidsadviseur

Fietsgeluk is voor mij in Delft makkelijk en snel naar de binnenstad of naar het station kunnen fietsen. Ik ben verantwoordelijk voor de nationale en internationale beleidsbeïnvloeding; dat betekent dat ik overal en nergens probeer de fiets hoger op de agenda te krijgen. Behaalde successen waar ik trots op ben: het aannemen van de Fietsvisie 2040, het introduceren van de inmiddels gangbare term schaalsprong, extra middelen in de Tweede Kamer voor fietsenstallingen bij stations en voor snelfietsroutes, en de aanpak van scooteroverlast in Amsterdam.